Online shoppen als je dronken bent neemt vlucht

Je zult het niet snel tegenkomen in de gemiddelde winkelstraat, maar des te vaker in een virtuele winkel. Shoppers die hun aankopen doen met een flink stuk in hun kraag.

Beeld afp

Dat schrijft The New York Times.

Volgens de krant worden mensen steeds vaker wakker met een enorme kater én een dito afschrijving van hun credit card. Zo kocht de Australische accountant Chris Tansey gedurende een doorwaakte nacht een rondreis door Nieuw-Zeeland voor maar liefst tienduizend dollar. 'De bezwaren die je normaliter hebt bij het uitgeven van je zuurverdiende geld, verdwijnen gewoon als je een fles wijn hebt gedronken'.

Op de veilingsite eBay is het overal ter wereld hetzelfde. Tussen 18.30 en 22.30 uur bereikt het bezoek een piek. Drank speelt daarbij 'absoluut' een rol, aldus Steve Yankovic van eBay. 'Mensen komen terug van werk en willen ontspannen'.

Online shoppen wordt helemaal makkelijk doordat steeds meer mensen een smartphone bezitten. 'Doordat mijn rekening gelinkt is aan mijn telefoon is het allemaal zo makkelijk', zegt Tiffany Whitten wier laatste aankoop, tot haar grote verrassing, een telefoonhoesje was. 'Ik was dronken en ik kocht hem. Ik was het totaal vergeten toen het via de post arriveerde, maar wel erg blij.'

Hoewel harde cijfers ontbreken en bedrijven niet willen stellen dat ze speciaal op de alcohol drinkende consument inspelen, geven veel bedrijven wel toe dat dit een belangrijke rol speelt. In enquêtes van de shoppingsite Kelko gaf de helft van de klantenkring aan wel eens spullen via het internet te bestellen, nadat ze alcohol hadden gedronken. Ook geven cijfers van andere sites aan dat steeds meer aankopen in de avonduren worden gedaan.

Dat is niet zo vreemd zegt Nancy Puccinelli van Oxford's Saïd Business School. 'Met alcohol voelen mensen zich beter en ontspannener. Als we een product zien en we voelen ons goed, zullen we dat product als positiever ervaren'. Maar het heeft ook nadelen. 'Alcohol tast de werking van het geheugen aan. Dat betekent bijvoorbeeld dat je niet goed meer in staat bent te beoordelen of die net aangeschafte trui wel de juiste maat heeft'.

Ook in Engeland werd er onlangs onderzoek gedaan naar online winkelen en drank. De helft van de 4.200 ondervraagden gaf toe al eens met een alcoholische drankje op online geshopt te hebben. Dat gebeurt volgens het Britse dagblad Daily Mail het vaakst tussen 23.00 uur en 1.00 uur 's nachts.

De uitkomsten bewijzen dat weloverwogen beslissingen niet worden 1 op de 7 koopt producten die ze anders nooit hadden gekocht, de helft herinnert zich niet dat ze geshopt hebben en 7 procent wordt door vrienden of familie ingelicht over de dronken aankopen.




Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.