Online ruilmarkt concertkaartjes tegen oplichters
Tussenhandelaren vragen soms wel twee keer de originele prijs voor een concertkaartje. En via Marktplaats kun je zomaar een nepkaartje kopen. Uit persoonlijke frustratie richtten drie jonge ondernemers het digitale platform TicketSwap op, bedoeld om veilig en voor een redelijk prijs tweedehands e-tickets te kopen en verkopen.
'Op sites als Marktplaats.nl en op de websites van grote doorverkoopadressen is een levendige handel ontstaan in festival- en concerttickets', zegt oprichter en student bedrijfskunde Hans Ober (24). 'Handelaars hebben net zoveel kans in een digitale wachtrij als muziekliefhebbers. Grote tussenverkopers zetten groepen mensen aan het werk om tickets in te slaan. Dat is ook een doorn in het oog voor concert- en festivalorganisatoren zelf'
Ober verkocht vorig jaar z'n Lowlandskaartje via Facebook, maar merkte een wederzijds wantrouwen bij de transactie. Niet ten onrechte, want oplichterij is aan de orde van de dag. Vorige week werd in Diemen nog een echtpaar aangehouden dat ervan verdacht wordt meer dan honderd mensen te hebben opgelicht. Hij vroeg zich af of het niet gemakkelijker kon. Samen met Frank Roor en Ruud Kamphuis besloten ze een site te bouwen, die gebruik maakt van Facebook en iDeal.
Om te controleren of de kaartjes echt zijn, kijkt TicketSwap of ze voldoen aan alle criteria zoals juiste barcode, juiste prijs en datum. 'En als mensen meerdere kaartjes aanbieden controleren we dat er geen dubbelen bij zitten', legt Ober uit. Maar belangrijker zijn de bankgegevens die verkopers moeten achterlaten. 'Dan koppel je in ieder geval naam en rekeningnummer. Daarnaast werkt het via Facebook; daar is veel sociale controle.'
Officiële verkooppunten
Er zijn nog geen afspraken gemaakt met officiële ticketverkooppunten. Ober: 'Daar zijn we op dit moment te klein voor. We hebben wel contact gehad met verschillende ticketbedrijven om kaartjes ter controle op te kunnen sturen. Dat zou in de toekomst een mooie stap kunnen zijn.'
Concertorganisator Mojo liet TicketSwap weten het een goed initiatief te vinden. 'Zij worden ook doodziek van die tussenpartijen. Een medewerker vertelde dat handelaren soms meer bieden bij Google en daardoor hoger in de zoekresultaten terecht komen', aldus Ober.
Ticketwet
Verkopers op TicketSwap mogen maximaal 120 procent van het aankoopbedrag vragen. Dat percentage is gebaseerd op een initiatiefwetsvoorstel van de SP en het CDA dat in 2010 door de Tweede Kamer werd aangenomen. Deze 'ticketwet' moet nog door de Eerste Kamer.
'Zelfs dan zal het niet veel zoden aan de dijk zetten', zegt Ober wat cynisch. 'Er komt geen toezichthouder, dus het enige wat je kunt doen is klagen dat je teveel hebt betaald. Maar ja, dat is ook weer je eigen schuld.'
Om geld te verdienen vraagt TicketSwap tien procent van het transactiebedrag; vijf procent betaald door de verkoper, vijf procent door de koper. 'Daarin zitten ook de kosten voor iDeal. Of dit het verdienmodel blijft is nog even de vraag. De site is pas vanaf december live, dus we moeten nog even kijken hoe het allemaal gaat lopen.'