Onhandig schema bij vrolijk 5 Days Off

Het festival 5 Days Off is een echt stadsfestijn geworden, met blikvangers als Santigold en Jamie Lidell.

Het begon in 2001 als een bescheiden spin-off van het Gentse dancefestival 10 Days Off, in de Amsterdamse Melkweg, maar moet je nu eens kijken. Bij de opening van editie 2009 noemt 5 Days Off zich met recht een ‘stadsfestival’, dat niet alleen de Melkweg (drie concertzalen, een theaterzaal en een mediaroom) beheerst, maar ook Paradiso (twee zalen) en het Nederlands Instituut voor Mediakunst.

Op 5 Days Off heb je een uitgebreid ‘blokkenschema’ nodig, net als op Lowlands en North Sea Jazz, waarmee je je route door het aanbod kunt plannen.

Overlappen

Al in het openingsuur van het festival staat het publiek in Paradiso met lichte zorg dat blokkenschema te bestuderen, want Santigold laat op zich wachten. De Amerikaanse, die debuteerde als Santogold maar een lettertje verwisselde onder juridische druk van juwelier Santo Gold, betreedt uiteindelijk ruim drie kwartier te laat het podium, waardoor haar optreden dat van een ander kopstuk van de openingsavond (Jamie Lidell) goeddeels zal overlappen. Voor de optredens van deze twee blikvangers waren losse kaarten te koop; je zult maar hebben ingezet op beide.

Goed is ze trouwens wel, deze zwarte Madonna van 32 jaar, in haar roze kostuum. Op het podium is ze nog nadrukkelijker een Amerikaans nichtje van M.I.A. dan op de plaat, maar dan poppier. Onbegrijpelijk dat een single als L.E.S. Artistes niet gewoon een Top 40-kraker werd.

Santi White, zoals ze echt heet, wordt op het podium geflankeerd door twee intrigerende danseressen, die – het gezicht strak in de plooi – een synchrone, haast mechanische choreografie uitvoeren. Een deel van Santigolds beats draagt overigens de signatuur van Diplo, de dj, producer en stadgenoot uit Philadelphia, die na middernacht het Paradiso-podium betreedt.

Santigold was het wachten meer dan waard, en na de oversteek over het Leidseplein blijkt er toch nog een flinke brok Jamie Lidell te resteren, want de vanuit Berlijn opererende Brit heeft het in de prachtige nieuwe Rabozaal van de Melkweg zo naar zijn zin dat hij besluit tot een uitgebreide toegift, en daarmee een royale tijdsoverschrijding.

Niet altijd geslaagd

Het laatste half uur Lidell maakt duidelijk wat we al wisten: zijn samplespelletjes en elektronische grollen (het publiek beltonen van hun mobieltjes laten afspelen) zijn niet altijd geslaagd en kunnen Lidells optredens hinderlijk rommelig maken, maar het wordt leuk wanneer hij zich stort op soul, funk en gospel, zoals in het, uitbundige, aan Dolly Parton opgedragen Wait For Me. Dan is het prompt feest en toont Lidell zich bovendien een uitstekende zanger.

Ook uit Berlijn komt Moderat, een samenwerking tussen Apparat en Modeselektor. Op het titelloze album dat ze samen maakten, bleken ze elkaar al geweldig aan te vullen, maar in ‘Kraftwerk-opstelling’ (op een rij, staand achter tafels met apparatuur) tilden ze hun sferische, gewiekst naar een climax kruipende stukken in de Melkweg naar een ander niveau, niet in de laatste plaats dankzij de prachtige visuals van Pfadfinderei.

Als het niveau tijdens de resterende 4 Days Off zo hoog blijft, wat doet een beetje frictie in zo’n blokkenschema er dan nog toe?

Meer festivals op vk.nl/festivalzomer

Santigold in Paradiso tijdens het muziekfestival 5 days off 2009. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden