Onderzoek toont aan: je bent wat je 'liket' op Facebook

Vind je The Godfather, Lord of the Rings of The Daily Show 'leuk' op Facebook? Dan is de kans relatief groot dat je een hoog IQ hebt. En wie 'theater' of 'dans' leuk vindt is waarschijnlijk extravert. De onschuldig ogende 'like'-knop op Facebook verraadt meer over je persoonlijkheid dan je wellicht denkt.

Dat concluderen onderzoekers van de Britse Universiteit van Cambridge na een grootschalige studie onder Facebookgebruikers. Ze analyseerden de 'likes' van ruim 58 duizend Amerikaanse Facebookers en ontdekten dat ze daarbij vrij nauwkeurige voorspellingen konden doen over onder andere het gedrag, de politieke en seksuele voorkeuren, het ras en de relatiestatus van afzonderlijke gebruikers. Ook of ze drank of drugs gebruikten of roken bleek te voorspellen te zijn, alléén door naar de likes te kijken.

Algoritmen
Om dat te onderzoeken, lieten de onderzoekers een aantal algoritmen los op de likes van de Facebookgebruikers, en vergeleken ze de resultaten met de uitkomsten van persoonlijkheidstests. Dat schrijft de BBC. De onderzoekers hebben hun resultaten vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.

De algoritmen wisten in 95 procent van de gevallen juist te voorspellen of iemand blank of zwart was, in 88 procent van de gevallen accuraat de seksuele voorkeur van mannen te voorspellen, en in 85 procent Democraat van Republikein te kunnen onderscheiden.

Mannen die de musical-televisieserie 'Glee' liken, zijn bijvoorbeeld vaak homoseksueel, terwijl mannen die professioneel worstelen een duimpje omhoog hebben gegeven dan weer vaker heteroseksueel zijn. Maar de resultaten zijn lang niet altijd even voor de hand liggend. Zo klikte minder dan 5 procent van de homoseksuelen op de like-knop bij het onderwerp 'homohuwelijk'. Wie zangeres Jennifer Lopez leuk vindt heeft waarschijnlijk meer Facebookvrienden dan wie heavy metal heeft geliked.

Alarmbellen
De uitkomsten kwamen voor de onderzoekers naar eigen zeggen als een verrassing. Pleitbezorgers van de privacy zeggen dat het onderzoek 'alle alarmbellen' zou moeten doen afgaan bij Facebookgebruikers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.