Albumrecensie Kaytranada – Bubba

Onderkoelde en funky dance van Kaytranada kruipt onder de huid ★★★★☆

Beeld RCA

Het muziekjaar 2019 was al zo’n beetje afgelopen, toen op de valreep nog een dancetopper verscheen. Bubba, van de Canadese dj en producer Kaytranada, was te laat voor de jaarlijsten, maar het album had daarin zeker niet misstaan.

Al was het maar omdat de sfeer in Kaytranada’s tracks zo broeierig is en we ons een album lang kunnen warmen aan die typische, dromerige funk en disco die ook de dj-sets van de man kleuren. Maar ook de lijst muzikale gasten maakt Bubba bijzonder. In de beste track van de plaat, Go DJ, rapt Sir zangerig (en geestig) over flirtpraktijken op de dansvloer en een hem goed gezinde dj. En in 10% horen we de Colombiaans-Amerikaanse r&b-zangeres Kali Uchis, voor wie Kaytranada een onweerstaanbare maar subtiele funktrack uitschreef, inclusief gesampelde discoplaten van een halve eeuw geleden.

Het is steeds die combinatie van onderkoelde en rustige drumcomputerritmes met verfijnde samples, die Kaytranada’s nummers zo onder de huid laten kruipen. Soms hoop je misschien op een dikke, dwingende baslijn, bijvoorbeeld in het Afrikaanse hiphopnumer Need It met zanger Masego. Als die vervolgens niet komt, realiseer je je dat de zachte subtiliteiten in de track juist veel beter werken. Bubba is een mooi doordachte en kalm opgebouwde danceplaat, vol liefde voor de danstradities.

Bubba

Kaytranada

Dance/Elektronisch