recensie klassiek

Onder leiding van de rijzende ster Elim Chan hobbelde het Noord Nederlands Orkest vaak net achter de solist aan ★★☆☆☆

Een heuse visie op het stuk viel niet te bespeuren.

Noord Nederlands Orkest met Midori en Elim Chan. Beeld Mariska de Groot

Bij een concert van het Noord Nederlands Orkest valt veel te beleven, ook als ze geen grenzen overschrijden met Dweezil Zappa (zoon van) op elektrische gitaar of Armin van Buuren. Neem de meesterlijke fluitsolo in het laatste deel van Brahms’ Vierde symfonie. Of de gonzende strijkers in hetzelfde deel. Je hoort klasse, zelfs als de Grote Zaal in De Lawei de akoestiek biedt van een uitpuilende kledingkast.

De veelgeroemde Midori was er te gast, en leek erop uit het Vioolconcert van Brahms te voorzien van innige momenten. Ze boog ver over haar viool heen alsof het instrument een pasgeboren baby was die ze met haar lichaam tegen het kwaad in de wereld wilde beschermen. Mooi hoe de Japanse een orkestinzet voorbereidde en haar tedere sfeer overbracht naar de andere musici op het podium. Minder vertrouwd leek ze met het oppoken van spanning, onmisbaar voor een overtuigende Brahms.

Dat kwam niet alleen op haar eigen conto. Onder leiding van de rijzende ster Elim Chan hobbelde het orkest vaak net achter de solist aan.

Elim Chan, geboren in Hongkong en opgegroeid in de VS, is een van de veelbelovende jonge maestro’s voor wie internationale orkesten in de rij staan. Met haar 34 jaar is ze al vaste gast bij het Royal Scottish National Orchestra. Het komende seizoen begint ze als chef bij het Vlaamse orkest dat na veel naamsveranderingen Antwerp Symphony Orchestra is gaan heten. In Drachten bracht ze met een overbeweeglijk bovenlijf en simultaan zwaaiende armen een veelheid aan ideeën over Brahms’ Vierde symfonie voor het voetlicht. Een heuse visie op het stuk viel vooralsnog niet te bespeuren.

Klassiek.

Brahms. Midori, Noord Nederlands Orkest o.l.v. Elim Chan.

28/2, De Lawei, Drachten.