Review

Onder de perzikhuid gloeit een passie die één keer doorbreekt

Het is D-day voor Noa Wildschut, de 16-jarige violiste uit Hilversum.

Vanavond, op het Nederlands Filmfestival, gaat een documentaire over haar in première. Bovendien verschijnt haar debuut-cd, met een vioolconcert en een sonate van Wolfgang Amadeus Mozart. Natuurlijk luidt de vraag: hoe speelt Noa Wildschut? Heeft ze de muzikaliteit van een volwassene, nu al? Of valt haar talent in de categorie 'veelbelovend'?

Het antwoord ligt in het midden. Technisch weet Wildschut alvast van wanten. Uit haar 18de-eeuwse Grancino-viool strijkt ze een lenige, zilverachtige toon, die in expressieve maten verkleurt naar gloeiend brons. Voor Mozart is ze goed geëquipeerd. Tenminste, voor de Mozart zoals zij hem ervaart: als een componist die haar een 'schoon gevoel' geeft. Haar begeleiders, het Nederlands Kamerorkest en pianist Yoram Ish-Hurwitz, spelen even melodieus en respectvol.

Wolfgang Amadeus Mozart

Klassiek
Noa Wildschut
Warner Classics

Maar onder de perzikhuid gloeit een passie die één keer doorbreekt: in de lange solo die Wildschut met componist Max Knigge heeft gemaakt voor het slotdeel van Mozarts Vijfde vioolconcert. Opeens jaagt er een furie over de snaren. Even lijkt Wildschut bevrijd van vlijt en ijver en schone idealen. Hiervan moet ze het hebben, in de lange mars naar het solistendom.

16-jarig viooltalent Noa Wildschut over documentaire A Family Quartet

De hele wereld over, een nieuwe cd, een film over haar. En violist Noa Wildschut is pas 16. Valt er dan nog wel wat te kiezen? Lees hier het interview met Noa Wildschut. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden