Nieuw Venster Body positivity

Onder de hashtag #wenermaaraan versmelten zachte ronde buiken in sporttopjes tot een collectief protestbord

‘Hoor je dat geluid? Het zijn mijn dikke dijen die voor ons klappen’, aldus schrijver en plussize-model Mayra Louise, die in haar onderbroek voor de spiegel stond te dansen en daar een filmpje van deelde op Instagram. Het was haar reactie op een veelbesproken item van RTL Boulevard, waarin Olcay Gulsen en Caroline Tensen maandag stelden dat vrouwen met maat 48, zoals de nieuwe paspoppen van Nike hebben, niet fit genoeg zijn om te sporten. En mochten ze het toch overwegen, dan liever niet in zo’n vlotte legging van een sportmerk maar graag in een gewaad dat iedere suggestie van een lichaam wegneemt. Het was nota bene Ronald Molendijk, een man die soms aanschuift om te vertellen dat de vrouwtjes nu eenmaal minder goede muziek maken, die zich cynisch afvroeg of dikke mensen dan maar in een donkere kamer op zolder moeten gaan sporten.

Als de maatschappelijke norm voorschrijft dat je niet gezien mag worden, kun je inderdaad binnen blijven met de gordijnen dicht. Je hoeft maar iets te tevreden te kijken als je even een pak melk gaat kopen en je wordt er al van beschuldigd obesitas te promoten. Maar er zijn steeds meer dikke vrouwen, en een enkele man, die juist precies het tegenovergestelde doen: ze trekken hun strakste, minst verhullende outfit aan, gaan er eens goed voor staan, drukken op ‘record’ en dansen alsof Patrick Swayze ze hoogstpersoonlijk uit de hoek is komen trekken. Het filmpje daarvan wordt vervolgens gedeeld op Instagram.

Plussize-model Diana Sirokai bij Nike paspop

Aangemoedigd door de nieuwe Nike-paspoppen haalde het Rotterdamse plussize-model Lotte van Eijk haar tepelkwastjes uit de kast, combineerde die met een zwarte string, zonnebril, handtas en neongele naaldhakken en beeldde uit hoe ze voortaan zelfverzekerd naar de sportschool zou lopen (bijschrift: ‘kiss my fat ass’). Tatjana Almuli, auteur van het boek Knap voor een dik meisje, trok haar Nike-sportoutfit aan en danste uitbundig op een liedje van Lizzo. ‘Dit is een middelvinger naar iedereen die (stiekem) vindt of denkt dat je dit soort kleding niet hoort te dragen als je dik bent.’

Onder de hashtag #wenermaaraan, die na het Boulevard-debacle werd geïntroduceerd door blogger Hermina de Vries, versmolten zachte ronde buiken in sporttopjes tot een collectief protestbord. ‘Schaamte is er zeker nog’, gaf Almuli toe in haar post. ‘Maar woede en strijdlust zijn groter tegenwoordig en ik houd me niet meer stil en klein. Mede dankzij al die andere fantastische vrouwen die ‘hier’ en in de ‘echte’ wereld buiten Instagram van zich laten horen.’ Ze doelt daarmee op de body positivity-beweging, die zich, vooral online, hardmaakt voor de acceptatie van alle soorten lichamen, zowel door de mensen aan wie die lichamen toebehoren als door de toeschouwer.

Dansen is daarbij een aanstekelijk hulpmiddel gebleken en niet alleen deze week. Sinds een Amerikaanse studente er vier jaar geleden mee begon, werden er op Instagram onder de hashtag #donthatetheshake (haat het geschud niet) meer dan honderdduizend foto’s en filmpjes gedeeld van dikkerds die zich niet laten tegenhouden door het wiebelen van hun buik en borsten, door trillende dijen, beweeglijke triceps en een royale hoeveelheid cellulite. Ook vrouwen bij wie de Nike-pop schriel zou afsteken, lijken desalniettemin het zelfvertrouwen van een Victoria’s Secret-model te bezitten, met dito zwiepende haren en deinende decolletés.

Om te zien dat het werkt, hoef je alleen maar even door de vele lovende reacties te scrollen. ‘Weet je wat?’, reageert Michelle bijvoorbeeld onder het dansfilmpje van Almuli. ‘Ik ga straks gewoon voor het eerst in m’n leven een bikini bestellen. En misschien doe ik hem in de vakantie dan ook nog wel aan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden