Onbestemde muziek met schitterende nevelklanken

Onbestemde muziek met schitterende nevelklanken

Voor een keertje opereert Reinbert de Leeuw niet met zijn vertrouwde Asko/Schönberg, maar met het Brusselse ensemble Het Collectief. Onderwerp van hun jongste cd zijn ensemblebewerkingen die De Leeuw maakte van componisten uit de Tweede Weense School, naar het voorbeeld van Schönberg, van wie een pocketversie van Busoni's Berceuse elégiaque is opgenomen.

Het is onbestemde muziek met schitterende nevelklanken. Die krijgen een logisch vervolg in De Leeuws arrangement van Alban Bergs Sieben frühe Lieder, waarin de troefkaart van de cd verschijnt: het frisse en toch volwassen geluid van sopraan Katrien Baerts. Ook in Zemlinsky's Maeterlinkck-Gesänge speelt ze de hoofdrol.. Curieus, maar karakteristiek in al deze bewerkingen is de verbindende rol van het harmonium. Het laatste werk, Weberns Passacaglia, is het turbulentst, maar heeft ook momenten van grote bezonkenheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.