Onbekendheid geen rem op dadendrang

'JAN Publiek hoeft mij niet te kennen. De enigen die het recht hebben mij te kennen zijn de aandeelhouders van Elsevier', zei jurist Herman Bruggink (51) begin vorig jaar ....

Voor het grote publiek is Bruggink - een lange, magere verschijning die in zijn vrije tijd fluit en piano speelt - geen bekende. Dat heeft alles te maken met de producten van het huidige Elsevier: het concern bezit online-databanken, geeft cd-roms en andere elektronische producten uit en is groot op het gebied van wetenschappelijk werk. Dat zijn zaken die professionals voor hun werk nodig hebben, de gemiddelde consument zegt de succesvolle periodiek Pharmaceutical Approvals Monthly bijvoorbeeld helemaal niets.

Het low-profile karakter van Bruggink heeft ook te maken met zijn eigen aanpak. Hij geeft zelden interviews, verschijnt niet in talkshows of panels en geeft geen lezingen. Als hij al met de buitenwereld communiceert, dan richt hij zich tot de financiële wereld. 'Ik houd vooral contact met de aandeelhouders en de analisten, want die begrijpen wat Elsevier doet en waarom. Zij moeten waardering hebben voor het aandeel Elsevier', zei Bruggink vorige maand nog in FEM, een van de weinige consumententijdschriften die Elsevier nog in huis heeft.

Tien jaar geleden zou niemand hebben gedacht dat Bruggink nog eens de eerste man van Elsevier zou worden. Hij begon zijn loopbaan namelijk bij het toenmalige Kluwer. Bruggink was amper benoemd tot directeur buitenland van de juridische uitgeverij, toen Vinken in 1987 met geweld zijn werkgever probeerde in te lijven. De vijandige overname liep uit op een mislukking. Om zich Elsevier van het lijf te houden, fuseerde Kluwer snel met het kleinere Wolters Samson.

Voor Bruggink was geen plaats meer, aangezien Wolters Samson werkte met buitenlandse vertegenwoordigingen. In 1988 stapte hij over naar het merkenadviesbureau Markgraaf, waar hij binnen een paar maanden directeur was.

Als een promotie ervoer Bruggink de overstap niet. Het aanbod van Elsevier om in het buitenland medische en juridische uitgeverijen over te nemen, kwam voor hem dan ook als geroepen. Binnen vijf maanden sloeg hij toe in Frankrijk, een paar maanden later in Italië. Naam maakte hij pas echt in Dayton, Ohio, waar Bruggink het rendement van de aangekochte databank Lexis-Nexis wist te verbeteren.

Hij deed dat op zijn 'Elseviers', blikte voormalige CEO Rod Everhart terug. 'Ze zijn bijzonder goed in bezuinigen, maar een stuk minder in sociaal beleid.'

Hans Faber

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden