Boeken Omslag

Omslagrubriek: In tweeën

Roofdier in schaapskleren, en andere conflicten.

Wat hakt er meer in: een afbeelding of een woord? Daar valt over te bakkeleien, al claimt een Engels gezegde het antwoord te weten: A picture is worth a thousand words. Heel oud is die wijsheid niet, het gaat hier om een inzicht uit de wereld van reclame en pr. Een van de vroegste bronnen is een slagzin van een handelaar in autobanden in de Leader-Dispatch, een krant in Ohio anno 1913: ‘One Look Is Worth a Thousand Words’, gecombineerd met ‘Call and see what you’re buying’.

Mocht die aanname een grond van waarheid bevatten, zou het dan ook waar zijn dat twee afbeeldingen dubbel zoveel uitdrukken? Vast niet, al kan een twee-in–eenafbeelding van pas komen om een tegenstelling of conflict te suggereren.

Klassiek voorbeeld: Jon Ronsons The Psychopath Test (Picador, 2011), een onderzoek naar de verborgen psychopathische trekken van machtige leiders in wetenschap en politiek. Matt Dorfman ontwierp een verscheurd omslag in alarmkleuren: half luipaard, half konijn.

Jon Ronson, The Psychopath Test.

Vanuit een vergelijkbaar perspectief schreef Bettina Stangneth Leugens lezen (Atlas Contact, verschijnt 1 april): een studie over manipulerende politici, fakenewsverspreiders en de liegende mens in het algemeen. Het roofdier in schaapskleren is een vondst van ontwerper Jan van Zomeren.

Bettina Stangneth, Leugens lezen.

In It’s Even Worse Than It Looks (Basic Books, 2012) stellen de politicologen Thomas E. Mann en Norman J. Ornstein dat de extreme polarisatie in de Amerikaanse politiek het democratische stelsel sluipenderwijs vernietigt – een gedachte die in de botsing van wit op zwart wordt verbeeld.

Thomas E. Mann en Norman J. Ornstein, It’s Even Worse Than It Looks.

Ook op romans is aan halveringen geen gebrek. Neem Frankenstein in Bagdad (De Geus, omslag Ontwerphaven), waarin de Iraakse romanschrijver Ahmed Saadawi eigentijdse oorlogsgruwel verbindt aan een klassieke 19de-eeuws horrorfiguur. En zie ook De rustelozen, de roman waarmee de Poolse Olga Tokarczuk de Man Booker International Prize 2018 won. Op de grijs en roze cover een gespleten Eros en Thanatos, de eeuwig met elkaar verstrengelde levens- en doodsdrift.

Ahmed Saadawi, Frankenstein in Bagdad.

In een eerdere versie van dit artikel stond dat Olga Tokarczuk de Man Booker International Prize 2018 had gewonnen met ‘de Jacobsboeken', maar dit is niet juist en moest ‘De rustelozen’ zijn. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden