Omroepen zoeken vooral naar rust dit jaar

Ondanks alle ophef in het afgelopen jaar over de wilde ontwikkelingen op de televisiemarkt, bleef de belangrijkste trend onveranderd. De publieke omroep verliest nog altijd gestaag marktaandeel aan de commerciële omroepen, terwijl de Nederlander niet meer televisie is gaan kijken....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Tussen de zenders onderling zijn wel winnaars en verliezers aan te wijzen, maar men zal zich 1996 vooral herinneren als een jaar waarin iedereen geld heeft verloren. De adverteerders, ooit jubelend over de kracht van het reclamespotje, zagen hun doelgroep versnipperen over tien Nederlandse zenders en vroegen voor het eerst in jaren de dagbladen weer eens om een offerte.

Het komende jaar streven alle spelers dan ook vooral naar rust, om de adverteerder niet verder af te schrikken. Verder zullen de omroepdirecteuren meer aandacht besteden aan de kwaliteit van de programmering. Zo probeert de publieke omroep al jaren tevergeefs het overgebleven marktaandeel te behouden. Met de benoeming van een derde en laatste zogeheten netmanager wil de publieke omroep komend jaar voor het eerst professioneel gaan programmeren. Dat wil zeggen: massale migratie na afloop van een programma voorkomen door consequent op een vast publiek mikken en dat vasthouden totdat het testbeeld verschijnt.

RTL 4 maakte als enige een beetje winst en realiseert zich dat er aan de kwaliteit van de programmering zakelijk gezien niets mankeert. De zender is al jaren het populairst onder alle doelgroepen, maar scoort relatief hoog onder huisvrouwen. Een kijkersgroep die adverteerders graag van informatie voorzien voordat die richting winkelcentrum vertrekt.

Nieuwkomer SBS 6 steekt dit jaar wel extra geld in de programmering. Het station klom in ruim één jaar tijd op van niets naar 7 procent marktaandeel, maar voor verdere groei zijn eigen spelletjes en Nederlands drama nodig, en dat kost geld. Dat merkt ook Veronica, dat na een rampjaar heeft besloten grof geweld in te zetten om de kijkcijfers op te krikken. Sterren als André van Duin, Rolf Wouters en Robert ten Brink moeten het tij keren. Maar de zender komt nog niet boven de 10 procent uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.