Nieuws

Omroepen voelen zich onder druk gezet te verjongen: ‘De NPO moet niet doordenderen’

De Nederlandse Publieke Omroep moet niet te ver gaan in pogingen om jongere tv-kijkers te trekken. Daarvoor waarschuwen verschillende omroepdirecteuren en programmamakers.

Omroep Max-directeur Jan Slagter: ‘Leeftijd mag geen criterium worden om programma’s af te wijzen.’ Beeld ANP Kippa
Omroep Max-directeur Jan Slagter: ‘Leeftijd mag geen criterium worden om programma’s af te wijzen.’Beeld ANP Kippa

Ze wijzen onder meer op recente mislukkingen op de grootste tv-zender, NPO 1. Daar oogstte de publieke omroep veel kritiek met het nieuwe amusementsprogramma, Dino’s bezorgservice, dat vervroegd is stopgezet, en de spelshow Showcolade, waarin bekende Nederlanders raden of iets van chocolade is gemaakt. Ook de kijkcijfers vielen tegen: respectievelijk 335 duizend en 538 duizend.

Vooral bij Avrotros leven zorgen over aanvullende eisen van de netmanager van NPO 1, die meer kijkers in de groep 20-49 jaar wil bereiken. Deze criteria kunnen ingrijpende gevolgen hebben voor programma’s die een groot, relatief oud publiek bereiken, zoals Radar.

Druk

‘Wij staan onder druk’, zegt Antoinette Hertsenberg, presentator en eindredacteur van het consumentenprogramma Radar. De netmanager van NPO 1 wil dat gemiddeld minstens 16,5 procent van de kijkers 20 tot 50 jaar oud is. ‘Radar scoort veel lager: 9,9 procent. Voor ons is het lastig dit percentage flink te verhogen, mede omdat we zo’n groot publiek trekken: gemiddeld 1,5 miljoen kijkers. En jongeren kijken volgens mij niet zo snel naar een gedegen, inhoudelijk programma.’

Ook al wordt Radar niet geschrapt, Hertsenberg maakt zich zorgen. ‘Wat zijn de gevolgen als we onder de norm blijven? Een minder populair uitzendtijdstip? Minder budget? In drie jaar tijd is ons jaarlijkse aantal uitzendingen al beperkt, van 38 naar 24. Wij hebben een vaste redactie, die zich vastbijt in dossiers. Dat wordt steeds moeilijker.’

Eric van Stade, directeur van Avrotros, wijst erop dat de website van Radar goed bezocht wordt, ook door jongeren. ‘Mijn indruk is dat de NPO onvoldoende let op onlineprestaties. En ik betwijfel of televisie nog wel de plaats is om jongeren te trekken. Dat lukt ook niet met Showcolade. Jongeren bepalen liever zelf op welk moment ze een programma kijken.’

Jan Slagter, van Omroep Max. ‘Ik zeg geregeld tegen de NPO: let op, de missie van Max is het bereiken van 50-plussers. Daar krijg ik gelukkig nog de ruimte voor. Dat moet zo blijven, de NPO moet niet doordenderen. Leeftijd mag geen criterium worden om programma’s af te wijzen.’

Noodzakelijk

Vernieuwing van de programmering is noodzakelijk, zegt Remco van Westerloo, netmanager van NPO 1. ‘80 procent van de NPO 1-kijkers is 50 jaar of ouder. Tien jaar geleden was dat 70 procent. Ik wil terug naar die verhouding, de omroepen ook. Ik merk wel dat er heilige huisjes zijn, zoals programma’s die al lang bestaan. Daar gaan we zorgvuldig mee om, we houden niet dogmatisch vast aan 16,5 procent jongeren in de doelgroep 20-50. Maar er is een ondergrens voor NPO 1, want we zijn een grote zender, voor iedereen.’

Eerder stond Opsporing verzocht al onder druk. Dat programma trekt volgens Van Westerloo relatief oude kijkers. Mede daarom is het dit jaar ingekort tot een halfuur. ‘We willen geen ouderen wegjagen’, zegt hij. ‘We zijn oprecht blij met iedere kijker. Maar als er geen nieuwe instroom komt, sterft NPO 1 langzaam uit.’

Maken gevestigde titels niet te snel plaats voor amusement als Showcolade? ‘Nee. Om te zorgen dat een breed publiek kijkt naar publieke televisie, heb je ook amusement nodig. We voegen dan wel publieke waarde toe. Dat zie je ook in Showcolade: de liefde voor het ambacht chocolade maken druipt eraf. We hadden verwacht dat het beter zou scoren, maar het zou flauw zijn om te zeggen: dit is het voorland van de NPO. Dat is onzin.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden