Actie / Thriller / Misdaad

Oldboy

Onlogische elementen in het plot, potsierlijke finale

Het is een veelzeggend detail, de wijze waarop de naam van Spike Lee tijdens de begintitels van Oldboy aan de film is verbonden. De Amerikaanse film- maker kondigde zijn speelfilms (Do the Right Thing, 25th Hour) tot nu toe stuk voor stuk aan als 'A Spike Lee Joint', synoniem voor sociaal bevlogen vertellingen die steengoed, eigenzinnig en vlot geregisseerd zijn. Nu die 'Joint' is vervangen door het woord 'Film', komt het ontbreken van Lee's vetgedrukte stempel in Oldboy vroeg aan bod.

Oldboy is een vrij letterlijke remake van de gelijknamige Zuid-Koreaanse mangaverfilming van Park Chan-wook, die tien jaar geleden, met Quentin Tarantino als een soort ambassadeur, in belangrijke mate bijdroeg aan de populariteit van Aziatische cinema in het westen. Josh Brolin is ditmaal de onsympathieke dronkenlap die jarenlang door een mysterieuze figuur wordt opgesloten en na zijn vrijlating de opdracht krijgt om te achterhalen wie de gijzelnemer is en waarom hij überhaupt werd opgesloten.

Lee is daarbij opvallend trouw aan het origineel (de spectaculairste scène, een in één take opgenomen gevecht, bouwde hij zelfs iets uit), maar op de details die de Zuid-Koreaanse versie zijn originele smoel gaven, slaat zijn film de plank mis. Alles is samen te vatten in de scène waarin Brolin naar een inktvis kijkt in het aquarium van een restaurant, om vervolgens door te lopen. Hij eet het beest niet op, en al helemaal niet levend, zoals in het origineel gebeurde. Precies dat shockgehalte gaf die film de stripidentiteit die het nodig had. De lauwwarme scènes die daarvoor in de plaats komen bevatten nauwelijks zeggingskracht.

Het is dapper dat een grote Amerikaanse studiofilm het aandurft om sympathie te vragen voor de zoektocht van een onsympathiek hoofdpersonage. Ook het rolletje van Samuel L. Jackson is fijn, als malafide gevangenenbewaker. Maar het serieuze jasje waarin Lee zijn Oldboy steekt zorgt ervoor dat onlogische elementen in het plot meer opvallen, en de schokkend bedoelde finale potsierlijker oogt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden