RECENSIESTEDELIJK MUSEUM

Of het Stedelijk Museum met Navid Nuur weer alle aandacht zal krijgen, valt te betwijfelen

Uit driehonderd inzendingen op een ‘open call’ over ‘onze open samenleving’ vond een jury van vijf het werk van de Haagse kunstenaar Navid Nuur (44) het overtuigendst.

De gevel van het Stedelijk Museum Amsterdam, met achter de ruiten het werk van Navid Nuur.Beeld Sjoerd Derine

Maar liefst driehonderd inzendingen leverde de ‘open call’ op, de uitnodiging van het Amsterdamse debatcentrum De Balie en het Amsterdams 4 en 5 mei comité aan de kunstwereld om ‘een idee in te sturen over onze open samenleving’. Aanleiding: de huidige coronavirus én de viering dat Nederland 75 jaar geleden werd bevrijd. Vrijheid en een open samenleving dus als het leidende thema, omdat het ons destijds voor vijf jaar was ontnomen, en de meeste van ons nu weer noodgedwongen thuis zitten. 

En wat bleek, van de driehonderd inzendingen was die van de Haagse kunstenaar Navid Nuur (44) de meest overtuigende, vond een jury van vijf, onder wie Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk Museum. In de oude ingang van het Stedelijk is nu te zien waarom: Nuur heeft er drie stapels onbedrukt krantenpapier van Het Parool neergelegd, waarop hij een minuscule button heeft gespeld met de tekst ‘We share(d) air’. 

De keuze voor Nuur wordt in het bekende ‘art speak’-jargon gerechtvaardigd. Dat het werk van een ‘intelligente eenvoud’ is en de ‘tekst communiceert’. Dat de ‘gedeelde lucht’, waarnaar die tekst verwijst, door de bezetting en de corona-pandemie ‘andere lucht is geworden’. Kortom, zo wil de begeleidende tekst graag laten weten: ‘Door voor zijn werk onbedrukt krantenpapier en letters uit Het Parool van 75 jaar geleden te gebruiken, slaat [Nuur] een brug met het verleden en thematiseert hij 75 jaar bevrijding.’

Ondertussen sta je voor de glazen pui aan de Paulus Potterstraat naar een paar stapels papier te staren, alsof ze zojuist door een koeriersbedrijf zijn afgeleverd - even onbegrijpelijk als het gevoel dat een toevallige passant zal bekruipen, mocht die er überhaupt aandacht voor hebben.

Navid Nuur, We Share(d) Air.Beeld Sjoerd Derine

Of dit de manier is waarop het Stedelijk, na weken te zijn gesloten, alle aandacht weer op zich zal weten te vestigen, valt sterk te betwijfelen. Nog afgezien van de vraag of de bevrijding in 1945 te vergelijken is met een mogelijk einde van de corona-pandemie, is de vingerwijzing naar vrijheid vooral een wonderlijke, gezien de presentatie van het werk. 

Die presentatie roept namelijk eerder een sfeer op van beklemming en onbereikbaarheid. Je ziet de papierstapels wel liggen en je kan de buttontekst wel lezen, maar alleen op afstand, door de gesloten deuren van het Stedelijk. Het is alsof je een gevangene wilt spreken achter beveiligd vensterglas tijdens het bezoekuurtje. Niet bepaald een modelvoorbeeld van een ‘open samenleving’.

Navid Nuur, We share(d) air. Stedelijk Museum, ingang Paulus Potterstraat, Amsterdam. T/m 10 mei.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden