Oerwoud galmt door het Bimhuis

Harmen Fraanje..

* * * * *

Amsterdam Fanatieke racefietsers doen het vaak: hun metgezel volledig uit elkaar halen. Harmen Fraanje ontleedt op eenzelfde manier zijn muziek. De pianist werkt vanuit schetsjes, vooral eigen werk, die ineen vallen. Complete puzzels, magnifiek in eenvoud en sierlijkheid, haalt Fraanje zonder aankondiging en draaiboek uit elkaar. Ritmes versplinteren, thema’s worden opgevreten.

Fraanje beweegt zich in talloze projecten, maar voelt zich in zijn trio Avalonia het meest vertrouwd. Het trio, met Michael Moore als gastmuzikant, is een eenheid met een dikke tank olie eronder: roesten is onmogelijk. Drummer Flin van Hemmen duwt en stuwt, subtiel en dwingend, melodieus en ritmisch. Bassist Clemens van der Feen luistert en zoekt, accentueert, begeleidt en lijmt, met strijkstok, handen en vingers.

Door intense gesprekken en respectvol luisteren blijft de constante harmonie gewaarborgd. Geen egoïstische taferelen, maar ruimtelijke groepsimprovisatie – ook met de stijlvolle Moore op klarinet en sax.

In Fifty One klinkt de lente. Met onderzoekende drums, sfeervolle bas en gillende klarinet galmt het oerwoud door het Bimhuis in een stuk over ‘een waanzinnige vogel uit de Amazone’. De soms wat onzekere presentatie van Fraanje werkt hierbij vooral aanstekelijk.

De toegift is een enerverende improvisatie zonder afspraken. Het tekent het lef van deze groep.

Tim Sprangers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden