NieuwsOerol

Oerol vindt wederom online plaats als ‘Het imaginaire eiland’

Willem de Bruin, die op Oerol zal debuteren met zijn voorstelling ‘Spuug van god’. Beeld Keng Pereira
Willem de Bruin, die op Oerol zal debuteren met zijn voorstelling ‘Spuug van god’.Beeld Keng Pereira

Net als vorig jaar kan theaterfestival Oerol op Terschelling niet live plaatsvinden. Daarom is platform Het imaginaire eiland afgestoft, dit jaar met Radio Oerol, een digitale dagkrant en onlinevoorstellingen.

Zuur wil Siart Smit, directeur van theaterfestival Oerol, het niet noemen. Maar jammer is het wel. Terwijl de theaters en musea sinds afgelopen weekend weer open zijn, mag Oerol volgende week nog geen bezoekers ontvangen. Alles wat het locatietheaterfestival – in een normaal jaar goed voor 50 duizend bezoekers – op Terschelling doet, wordt gezien als een evenement. En die mogen pas vanaf 30 juni voorzichtig weer beginnen.

‘Het is heel makkelijk om dan in boosheid te glijden’, zegt Smit telefonisch vanaf Terschelling. ‘Maar dat is niet constructief.’

Het festival had het hele jaar gewerkt aan de editie van 2021, ervan uitgaande dat een fysiek festival in juni mogelijk zou zijn. Tot in de puntjes was een coronabestendige ervaring uitgedacht. Het mocht niet baten. In april moest het festival een persbericht de wereld insturen met als onderwerp: ‘Oerol Festival 2021 wordt geannuleerd’.

Smit: ‘Het ging toen nog steeds niet goed met cijfers. Maar waar niemand van ons rekening mee hield, was dat de kunst helemaal achteraan zou komen te staan bij de heropening.’

Na die beslissing nam de organisatie twee weken de tijd. De pijn en teleurstelling werden verwerkt en omgezet in nieuwe plannen en ambities. Niet het publiek, maar de makers kwamen centraal te staan. ‘We hebben toen veel opdrachten uitgezet naar interessante theatermakers. Om dingen te maken die dan later met livepubliek ervaren kunnen worden.’ Een investering in de toekomst.

Om toch iets te kunnen laten zien, werd Het imaginaire eiland, het vorig jaar gelanceerde online platform van Oerol, opnieuw opgetuigd. Dit jaar met Radio Oerol, een digitale dagkrant en onlinevoorstellingen van onder meer Nineties Productions, Karlijn Kistemaker en Willem de Bruin.

Die laatste is blij dat zijn theaterdebuut op deze manier toch nog door kan gaan. De Bruin schreef de monoloog Spuug van god, een verhaal over zijn gevecht met en zoektocht naar identiteit. De Bruin vertelt vanaf Terschelling dat hij graag iets wilde maken over hoe het was om op te groeien in een wit dorp in Noord-Holland. ‘Ik groeide daar op met een Antilliaanse vader en een Nederlandse moeder. Ik leefde in twee culturen en voelde me nergens echt helemaal thuis. Nu vraag ik me af wie ik echt ben.’

De titel komt van het gezegde skupi di dios uit het Papiaments, wat letterlijkspuug van god’ betekent en figuurlijk ‘moedervlek’. ‘Ik heb een moedervlek op mijn gezicht. Ik vond dat symbolisch. Een moedervlek is zo opvallend, mensen hebben er altijd iets over te zeggen. Zo liep ik als klein jongetje door dat witte dorp, als een opvallend donker vlekje.’

De Bruin is bekend als ‘Willy’ van rapduo The Opposites en maakte in 2018 zijn eerste soloplaat Man in nood, waarop hij een gevoeligere kant van zichzelf liet zien. Jarrod Francisco, directeur van theaterproductiehuis Likeminds, zag de performance van Man in nood en herkende meteen theaterpotentie in De Bruin.

Oerol kwam in beeld: Likeminds speelt daar vaker. De Bruin ging tijdens de editie van 2019 op Terschelling kijken. ‘Ik zag veel jonge makers met veel moois en een publiek dat toch wel wat ouder is. Het leek ons een goed idee om te proberen om met onze voorstelling wat jongere mensen daarheen te brengen. Wat nu natuurlijk helemaal misgaat.’

Siart Smit is blij met de komst van Willem de Bruin. Ook inhoudelijk klopt het volgens hem dat de voorstelling op Terschelling wordt gespeeld. ‘Het eiland, het duinlandschap en de dorpen hier zijn typisch Nederlands. In Willems onderzoek naar identiteit zit ook de confrontatie met het Nederlandse landschap. Doordat ze hier in een weiland spelen, komt dat extra goed naar voren.’

Maar live zal daar komend weekend dus niemand bij zijn. De voorstelling wordt gefilmd, bewerkt en ’s avonds gestreamd. Toch verwacht Smit veel bezoekers op het eiland. ‘Oerolgangers zijn heel loyaal. Vorig jaar waren we overweldigd door het aantal mensen dat toch naar het eiland kwam. Ook nu krijg ik veel berichten van mensen die zeggen dat ze hun reis en verblijf niet hebben afgezegd.’

Mensen zitten straks dus in hun tentje op Terschelling op een laptop naar Willem de Bruin te kijken, die een paar honderd meter verderop staat te spelen. Smit: ‘In de ochtend luisteren ze naar Radio Oerol. Overdag gaan ze fietsen. En ’s avonds tussen half 7 en 11 zitten ze achter het scherm voor Het imaginaire eiland.’

Hoeveel kijkers er zullen zijn, op het eiland of elders in de wereld, kan hij niet zeggen. ‘Dat is afhankelijk van veel factoren, zoals het weer en wat er in de theaters speelt.’ Maar hij maakt zich geen zorgen dat mensen streamingmoe zijn. ‘Dat is niet waar het ons om gaat. Wat we maken heeft waarde, ook als het niet of weinig bekeken wordt. Het voornaamste is voor ons nu dat de makers kunnen maken.’

Oerol – Het imaginaire eiland, van 11 t/m 20/6. Spuug van god van Willem de Bruin en Likeminds is 11 en 12/6 te zien op oerol.nl en gaat later dit jaar op tournee.

Oerol spoelt aan

Wie toch echt de live-ervaring van een theatervoorstelling wil hebben, kan dit jaar een aantal Oerolvoorstellingen zien in Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden. Een aantal voorstellingen wordt in de aangepaste zalen van de schouwburg live gespeeld. Te zien zijn onder anderen singer-songwriter Nynke Laverman, een muziektheatersolo van Amber Docters van Leeuwen en performancegezelschap Zwermers. 24 t/m 27/6 in Leeuwarden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden