reportage Ballet op Lowlands

Oekraïense balletdanser Sergei Polunin op Lowlands: onvergetelijke voorstelling van een legendarisch podiumkunstenaar

Sergei Polunin zaterdagnacht in de Juliet-tent op Lowlands. Foto Ben Houdijk

Het is één uur ’s nachts als zich zaterdag voor de Juliet-tent, al een enorme rij begint te vormen. Dit is de plek waar op Lowlands drie dagen lang theater-, dans- en comedy-voorstellingen gegeven worden. De Comedy Train is bezig, maar daar is het niet om te doen. Om twee uur staat Sergei Polunin op het programma. De beroemde balletdanser uit Oekraïne die op het laatste moment aan het programma is toegevoegd.

TV-maakster en Polunin-bewonderaar Brecht van Hulten benaderde Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg nog geen maand geleden met de suggestie de danser, die op zijn 28ste al een leven van hoge pieken en diepe dalen achter zich heeft, toe te voegen aan het driedaagse festival.

Het Lowlands-programma mocht dan al volledig dichtgetimmerd zijn, Van Eerdenburg voelde dat hier een kans lag voor een legendarisch optreden.

Polunin wordt algemeen gezien als de beste danser van zijn generatie, en is zaterdag op Lowlands naast Pharrell Williams de grootste ster op het programma. Er was zaterdag alleen nog een plekje in de nacht beschikbaar, maar dat maakte het optreden juist extra bijzonder.

Balletdanser Sergei Polunin. Foto Ben Houdijk

Terwijl elders op het Lowlands terrein het nachtelijke dance-programma in volle gang is loopt tegen twee uur de Juliet vol met een opmerkelijk jong publiek. Brecht van Hulten legt zelf even uit wat we de komende veertig minuten te zien krijgen: Sacré een bewerking van Stravinsky’s Le Sacre Du Printemps met nieuwe choreografie van de Japanse Yuka Oishi.

De solovoorstelling van Sergei Polunin is vervolgens adembenemend. De sprongkracht, de souplesse en elegantie, niemand heeft ooit zoiets op een Nederland podium gezien. Polunin gaat volledig op in de muziek, die hij dan weer met woeste gebaren lijkt te bestrijden om vervolgens liefkozend te omarmen.

Dat de techno-beats uit de andere tenten regelmatig heel brutaal door Stravinsky’s noten heen dreunen: niemand die er mee zit. Wie hier bij is gaat de nacht in met een verhaal en de wetenschap dat je getuige bent geweest van een onvergetelijke voorstelling van een legendarisch podiumkunstenaar.

Sergei Polunin. Foto Ben Houdijk

Maar daar sta je dan, na afloop, tegen drie uur in de nacht. De enige twee tenten op het festival-terrein waar geen techno gedraaid wordt gaan dicht. De andere drie tenten zijn nog altijd ramvol. Surgeon geeft in de prachtig uitgelichte Bravo-tent het stokje door aan Dr. Rubinstein. De Israëlische dj weet de spanning goed op te bouwen, haar kale beats worden laag na laag opgestapeld tot een knappe constructie.

Het enige probleem aan de techno-sets die zaterdag in de majestueuze Bravo-tent voorbijkomen is dat ze allemaal komen na het loeistrakke optreden van techno-opperbaas Richie Hawtin. De subtiliteit waarmee de Detroitse Hawtin live zijn eigen oude muziek verwerkt is onnavolgbaar.

Techno-opperbaas Richie Hawtin. Foto ANP

Maar ook al weer uren geleden. Inmiddels zitten we met de pirouettes draaiende Polunin in ons hoofd en die krijgt ook Dr. Rubinstein er niet uit. Even van tent wisselen helpt. Maar de door het uit Tel Aviv afkomstige duo Red Axes beloofde mix van house, orgelrock en surfgitaren blijft uit. Het klinkt allemaal een beetje vlak en saai. Toch blijft het tot half vijf ook hier stampvol. Het mag een geslaagde dansnacht heten, zaterdag op Lowlands. De tenten puilden uit. Maar eigenlijk ging dat beeld van de kronkelende, springende en zwevende Sergei Polunin nooit meer uit het hoofd, hoe hard de beats ook dreunden.

'Het is ongelofelijk hoe het publiek op hem reageert, hij is een soort explosie op het podium', zegt tv-maker Brecht van Hulten in dit interview over balletdanser Sergei Polunin.

Sergei Polunin. Foto Ben Houdijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.