Ode aan Van Roozendaal: magistraal verpakte warmte en mededogen



Beeld Jaap Reedijk

'Omdat zijn muziek onnavolgbaar goed is en zijn werk gezongen zal blijven worden.' Zo eenvoudig is het inderdaad. In het voorwoord van Jij blijft bij mij legt Eva Bauknecht, echtgenote en artistiek kompas van de in 2013 overleden Maarten van Roozendaal, uit waarom het volledige repertoire van Van Roozendaal (liedteksten en verhalen) moest worden gebundeld.

Zijn vaste begeleider, bassist Egon Kracht, heeft de bladmuziek verzorgd van de zeventien nummers die Van Roozendaal zelf zijn beste vond, waaronder Red mij niet en Doden met verlof. Het boek werd maandagavond muzikaal gepresenteerd in De Kleine Komedie. Het werd een avond met een sprankelende rouwrand.

Omdat de muziek van Van Roozendaal inderdaad onnavolgbaar goed is, smeekt deze bundel om een vervolg waarin de bladmuziek van alle liedjes staan. Kracht is al bezig met de volgende 33 nummers. Dat is een titanenklus, omdat de autodidact Van Roozendaal niets heeft genoteerd en maar zelden basisakkoorden gebruikt. Met dit schitterende, kloeke boek (en de bijgevoegde 'best of-cd') wordt de hebberigheid van de liefhebber/bewonderaar in ieder geval voorlopig bevredigd.

Liefde

In de inleiding schrijft Paul de Munnik dat de helft van zijn studenten in zijn lessen liedperforming aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie het liefst liedjes van Van Roozendaal zingt. Geen enkele Nederlandse zanger-liedjesschrijver heeft zo magistraal warmte en mededogen in schurende poëzie verpakt. Die liefde voor dat bijzondere repertoire is ook goed hoorbaar bij de dertien artiesten, die deze week een ode brengen aan Van Roozendaal.

Natuurlijk is Kracht bij elk nummer betrokken met zijn soms strak sobere, en vaak free-jazz-stijl-begeleiding. Paul de Munnik ontwikkelt zich steeds meer als een power-chansonnier met een stevig vleugje Van Roozendaal. Zijn zelf geschreven opening van de avond (Ergens zingt een zanger) en het slot, een overdonderende versie van Mooi, waarin Van Roozendaal dankbaar is als hij weer een jonge lente mag meemaken, waren adembenemend.
Theo Nijland gaf de avond een flink humorshot met Maarten gaf de pijp aan mij ('Maarten, je bent veel te vroeg gestopt met roken'), een verhaal op muziek over de vraag of er opvolgers of erfgenamen van Van Roozendaal zijn. Wie zeker (naast Paul de Munnik) voor deze titel in aanmerking komt? Dat is een collectief jonge kleinkunstenaars zoals Thomas Spijkerman, die Van Roozendaal onder zijn hoede had genomen. Spijkerman sprak van zijn 'artistieke oom' bij wie hij zich altijd burgerlijk en conservatief voelde. Spijkermans versie van de stekelige ode aan hippie Armand was net zo uitbundig als de uitvoering van de meester zelve.

Drie uitverkochte avonden in De Kleine Komedie. Elk jaar alsjeblieft.


Gezien: 20/10, De Kleine Komedie Amsterdam. Ook 22/10.
Jij blijft bij mij, verzameld werk van Maarten van Roozendaal, met cd. Uitgeverij Nieuw ­Amsterdam, 34,95 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden