Review

Ode aan de kunstzinnige mogelijkheden die fotografie biedt

Elton John toont werk uit één van de grootste privécollecties ter wereld

The Radical Eye is een adembenemende ode aan de kunstzinnige mogelijkheden die fotografie biedt. We mogen van geluk spreken dat fotografie de plaatsvervangende verslaving van Sir Elton John werd.

Man Ray, Glass Tears, 1932 Beeld Sir Elton John Photographic Collection

Hoe kan een tentoonstelling nou verbijsterend en teleurstellend tegelijk zijn? Oké, een béétje teleurstellend dan; door de bank genomen is The Radical Eye in Tate Modern in Londen, een overzicht van de privécollectie modernistische fotografie uit het begin van de 20ste eeuw van Elton John, een regelrechte knock-out. Wie de expositiezalen kan doorlopen zonder een hartklopping hier (De onderwaterzwemmer van André Kertesz uit 1917: piepklein maar magisch mooi) of een slikmoment daar (een muur met stillevens, waaronder een aangrijpende doorsnede van een kool door Emmanuel Sougez uit 1929) is een keiharde.

En toch. Dit is de collectie van Elton John, Sir Elton John, de man van Your Song en Tiny Dancer, van vijf Grammy's en evenzoveel Brit Awards, van hilarische optreedkostuums en het beroemde eerbetoon aan prinses Diana. De man die Jezus een homoseksueel noemde en leed aan boulimia en begin jaren negentig moest afkicken van een hele hoop drugs. Díe. Maar voyeurs, onder wie ongetekende, die verwachten dit alles weerspiegeld te zien in 's mans fotocollectie komen bedrogen uit. The Radical Eye is een klassiek museale tentoonstelling over de fotografie uit een periode waarin het medium werd gebruikt om te experimenteren met het beeld van een moderne en snel veranderende wereld. De tijd dat Man Ray zijn donkere kamer-experimenten uitvoerde en Margaret Bourke-White haar camera vanuit kikkerperspectief richtte op de stalen constructie van een zendmast.

The Radical Eye: Modernist Photography from the Sir Elton John Collection

Fotografie

t/m 21/5 in Tate Modern, Londen.

Het enige flamboyante en lekker foute zijn de opzichtige lijsten waarin de foto's worden getoond. Dat zijn de originele, zoals te zien is in een korte film waarin Elton John in zijn huis (één van de zes) in Los Angeles wordt geïnterviewd tegen een verblindende achtergrond van spiegelend zilver en klatergoud. Zo hutjemutje als daar hangen de foto's in Tate Modern gelukkig niet, want The Radical Eye is een oase van rust en concentratie: de perfecte plek voor een bloemlezing van 175 vintage prints uit The Sir Elton John Photography Collection (meer dan 8 duizend werken). Het is de verdienste van Tate-conservator Simon Baker en Jane Jackson. Zij is degene die John vanaf 1990, na een periode in een afkickkliniek, begeleidt bij het aanleggen van zijn verzameling, een nieuwe verslaving, zij het een gezondere.

De zanger wist destijds naar eigen zeggen niets van fotografie, maar werd gegrepen door het experimentele werk van fotografen als André Kertész, Brassaï en Tina Modotti. Hij begon met zoveel fanatisme in te slaan dat hij binnen de kortste keren één van de grootste privécollecties ter wereld bezat. The Radical Eye is een adembenemende ode aan de kunstzinnige mogelijkheden die fotografie al decennialang biedt én aan de man die daar op het juiste moment zijn oog op liet vallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.