INTERVIEW

Ode aan de Disco: een tijdsbeeld gevangen in platenhoezen

Met zijn encyclopedie van de disco-hoezenkunst legde Patrick Lejeune de wereld van strakke gympakjes en overdreven afro's vast in 2.000 covers.

Dazzle - Dazzle. Beeld -

De Limburgse Patrick Lejeune maakt in 1979 als 15-jarige scholier voor het eerst kennis met disco, niet wetende dat op dat moment aan de andere kant van de wereld duizenden discoplaten ritueel worden verbrand op de werpheuvel in een vol honkbalstadion. In het stadion van de Chicago White Sox bestormen de avond van 12 juli duizenden rockfans het veld om hun haat op discomuziek te botvieren. De disco heeft in de ogen van de rebellerende jongeren zijn beste tijd wel gehad.

Al jaren heeft de Amerikaanse radio-dj Steve Dahl er genoeg van dat populaire acts als Donna Summer en Chic zijn geliefde rockbands uit de radioplaylists houden. In zijn radioshow roept hij luisteraars op om hun disco-albums te vernietigen. Zijn kruistocht tegen de disco bereikt het kookpunt op die twaalfde juli, een dag die later Disco Demolition Night is gaan heten, de vernietiging van de disco; grote platenmaatschappijen denken daarna wel twee keer na voordat ze nieuwe disco-acts uitbrengen.

Van dit alles merkt Lejeune niets. Hij gaat eind jaren zeventig regelmatig op bezoek bij zijn studerende broer in Nijmegen en samen dansen ze nachtenlang in de plaatselijke discotheek. De puber wordt een wonderlijke, swingende wereld ingezogen waarvan hij nooit meer helemaal los zal komen. Een wereld bevolkt door vrouwen in nauwsluitende gympakjes en mannen met overdreven afrokapsels en grote snorren. Zijn favoriete nummer in die tijd: He's the Greatest Dancer van Sister Sledge.

Who's who - Who's who. Beeld -

Verzameldrift

Meer dan 7.000 discoplaten heeft hij verzameld. 'Vanaf het moment dat ik He's the Greatest Dancer hoorde in die Nijmeegse discotheek werd mijn verzameldrift aangewakkerd. Die plaat moest ik hebben! De eerste jaren ging ik een keer per maand op en neer naar de importplatenzaak Sound of Music in Maastricht. Dan kocht ik twee platen, meer zakgeld had ik niet. Mijn inspiratie haalde ik uit de Soulshow met Ferry Maat. Iedere donderdagavond luisterde ik met rode oortjes naar de radio.'

De nu 50-jarige Lejeune is vergroeid met het genre en staat zelfs onder zijn pseudoniem Disco Patrick op de hoes van het boek Disco: An Encyclopaedic Guide to the Cover Art of Disco Records, dat hij samen met ontwerper Patrick Vogt samenstelde. 'Het is een bijnaam die ik een paar jaar geleden verzon omdat ik iets nodig had op e-Bay. En ja, dan blijft zoiets hangen.'

De meer dan 380 pagina's tellende encyclopedie bevat reproducties van tweeduizend platenhoezen, heeft de grootte van een albumhoes en weegt meer dan 3,5 kilo. 'Hij past perfect in de platenkast. Dat was een van de voorwaarden van de Londense uitgeverij Soul Jazz Books', legt Lejeune uit.

Shiva (17) - :20 Minute Workout. Beeld -

Saturday Night Fever

De tweeduizend hoezen zijn een ode aan het tijdsbeeld, een afspiegeling van de muziekcultuur die in 1977 pas echt een vlucht nam met de release van Saturday Night Fever. Men wilde eruitzien als John Travolta, de Bee Gees werden wereldsterren. Lejeune vertelt bevlogen hoe de discohoes zich ontwikkelde. 'In het begin, zo rond 1975, zie je op hoezen van grote labels als Motown en Philadelphia vaak alleen de groep in een studio staan. Later krijgt de dansvloer meer aandacht. Ook sciencefiction gaat een grote rol spelen. Mooi vind ik de hoezen getekend met een airbrush, een typerende techniek voor disco-ontwerpers.'

En al dat vrouwelijk naakt, de soms bijna expliciete porno, waar komt dat vandaan? 'Dat is van alle tijden. Maar mooi toch? Het trekt in ieder geval de aandacht. Je ziet het overigens voornamelijk op compilatieplaten, en alleen op de Europese uitgaves. Zo'n hoes in een Amerikaanse platenzaak was ondenkbaar.'

Of hij nog iets heeft met de recente disco-revival in de popmuziek, waarin zijn oude helden Giorgio Moroder en Nile Rodgers in hun samenwerking met Daft Punk en Pharrell Williams het voortouw nemen? 'Mijn zoon heeft die platen wel gekocht. Maar voor mij bestaat er niks anders dan het oude werk.'

Disco: An Encyclopaedic Guide to the Cover Art of Disco Records is te krijgen in verschillende Nederlandse platenwinkels en te bestellen via bol.com. Prijs: euro 45,99.

Bob McGilpin II - Get Up. Beeld -
Blackwell - Boogie Down. Beeld -
Erotic Drum Band - Action 78. Beeld -
Disco Dream And The Androids - The Androids. Beeld -
Cerrone - Love In C Minor. Beeld -
Droids - Star Peace. Beeld -
Giorgio - From Here To Eternity. Beeld -
Inner Life - Inner Life II. Beeld -
John Davis And The Monster Orchestra - Up Jumped The Devil. Beeld -
Kool and the Gang - Jungle Boogie. Beeld -
The Players Association - Turn The Music Up! Beeld -
Passion. Beeld -
Lipps Inc. - Pucker Up. Beeld -
Le Pamplemousse - Planet of Love. Beeld -
Sticky Fingers - Sticky Fingers. Beeld -
The Salsoul Orchestra - Up The Yellow Brick Road. Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden