Oculus Rift: de redding van de ingedutte virtuele wereld Second Life?

De makers van Second Life proberen hun virtuele wereld nieuw leven in te blazen met de virtual reality-bril Oculus Rift. De spelers kunnen Second Life hiermee beleven door de ogen van hun avatar.

Door de 3D-beleving van de bril te combineren met de virtuele wereld van Second Life hoopt maker Linden Lab gebruikers terug te winnen. 'De ervaring in Second Life is zo meeslepender dan ooit', zegt Linden Lab.

De virtuele wereld werd indertijd onthaald als grote internetbelofte en vele bedrijven en instellingen - waaronder ABN Amro, Nike en persbureau Reuters - openden er vestigingen. Maar Second Life heeft de verwachtingen nooit echt waar kunnen maken en de belangstellingen is al jaren tanende. Ruim 36 miljoen mensen hebben een account bij Second Life, dat vorig jaar zijn tiende verjaardag vierde, maar nog slechts 1 miljoen spelers bezoeken het spel maandelijks.

Kleine aanpassingen
Oculus Rift is een speciale bril waarmee gamers volledig kunnen opgaan in een spel. Games moeten voor de bril wel speciaal worden ontwikkeld of aangepast. Linden Lab heeft een aantal kleine aanpassingen in Second Life gemaakt voor de Oculus-versie van het spel. Zo kunnen spelers hun avatar met hun hoofd laten bewegen en kan de avatar in de richting lopen waarin de speler zijn hoofd beweegt.

De Oculus Rift bevindt zich nog in de testfase. Het is nog niet bekend wanneer een consumentenversie in de schappen zal liggen. Het bedrijf werd onlangs overgenomen door Facebook voor 1,5 miljard euro.

Facebook wil het apparaat ook voor andere doeleinden gaan inzetten, met name op het gebied van communicatie, media, entertainment en onderwijs. Het bedrijf voorspelt dat virtual reality een belangrijke kandidaat is om het volgende communicatieplatform te worden.

Het station in Amsterdam in Second Life Beeld Second Life
Beeld Linden Lab
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden