O Mecanismo is uitstekend gespeeld maar blijft te vaak steken in de achterkamertjes van corruptie

Serierecensie: O Mecanismo

O Mecanismo (The mechanism)

Een serie van José Padilha, Met Selton Mello, Caroline Abras, Enrique DíazTe zien op Netflix

Er is slecht nieuws en iets minder slecht nieuws over de toestand in Brazilië. Het is een corrupt land. Maar: ze doen er wat aan. Het is tenslotte ook een land waar deze week een voormalige president (Lula da Silva) achter de tralies verdween. De gevangenisstraf van de president was het resultaat van een al jaren lopend politieonderzoek naar corruptie in alle geledingen van de samenleving, beter bekend als Operatie Lava Jato, ofwel ‘Operatie Wasstraat’.

Geen beter moment om de Braziliaanse serie O Mecanismo (Het mechanisme) op Netflix te lanceren, een achtdelig drama over de ontstaansgeschiedenis van deze anti-corruptiebeweging, ooit begonnen als een politieonderzoek naar een kleine speler in een witwaszaak. De serie komt met een disclaimer over het waarheidsgehalte, maar voor kenners van de Braziliaanse samenleving zijn de verwijzingen overduidelijk.

Maker is José Padhila, een belangrijke Braziliaans filmmaker die zijn zorgen over het land vormgaf in Bus 174 en de Tropa de Elite-films. De laatste jaren werkte hij mee aan Narcos, de sterke serie over de Zuid-Amerikaanse drugskartels. O Mecanismo wordt gepresenteerd als een serie ‘van de makers van Narcos’; strikt genomen waar, maar het zet de kijker wel op het verkeerde been. Narcos werd gedragen door een stel uitgesproken persoonlijkheden die in een intense en extreem gewelddadige strijd verstrikt raakten, maar corruptie is een wat lastiger te vangen proces. Niet voor niets bestaat de leader uit het in elkaar plakken van stroken papier uit de versnipperaar, waaruit langzaam financiële transacties zichtbaar worden.

Tegenover de manische en charismatische drugsbaron Escobar staat hier de corrupte baas van oliebedrijf Petrobras, een miezerig ventje, die zijn smeergeld in de muur van zijn garage had ingemetseld.

Centraal staan twee politie-inspecteurs, die, in de sfeer van All the President’s Men, langzaam de reikwijdte van hun zaak ontdekken. Het ‘mechanisme’ uit de titel is de constatering dat het systeem niet zozeer last van corruptie heeft, maar dat corruptie het systeem ís.

Uitstekend gespeeld (met name door de opvallende actrice Caroline Abras als de rechercheur in het hart van de zaak) en het ziet er allemaal heel gelikt uit, maar het is hier en daar ook wat taaie materie. Corruptie is vaak een zaak van papier en achterkamertjes en O Mecanismo blijft iets te vaak op dat niveau steken.