RecensieTina – De Tina Turner musical

Nyassa Alberta, dé kracht van de musical Tina, is niet minder dan een sensatie ★★★★☆

Productioneel is de voorstelling warmer, intiemer en intenser dan de Londense oerversie.

Nyassa Alberta als Tina Turner.Beeld Manuel Harlan

Opmerkelijkste moment van de voorstelling: dat waarop Tina Turner haar man Ike in elkaar mept en het publiek luid gaat joelen. Het levert haar een welgemeend ‘Go on, girl!’ op. Terecht, want in een aantal scènes ervoor hebben we gezien hoe Ike zijn vrouw dag in dag uit mishandelt, en dat zestien jaar lang. Nog een wonder dat ze daarna alsnog een wereldster werd.

Hoe dat verder ging met haar, en ook hoe het zover kwam, is nu te zien in de nieuwe musical van Stage Entertainment: Tina. Deze productie ging in april 2018 in Londen in wereldpremière, met dank aan Joop van den Ende zelf, die Turner ervan wist te overtuigen dat er een musical over haar leven en werk moest komen. De voorstelling werd lovend ontvangen, mede dankzij Adrienne Warren, die een fenomenale hoofdrol speelde. Intussen is Tina ook op Broadway te zien, en nu dus ook in Nederland.

Ook hier is de hoofdrolspeler, Nyassa Alberta, niet minder dan een sensatie, en dé kracht van deze musical. Fantastische zangeres, sexy danseres, en ze kan nog goed acteren ook. En ja, sorry hoor, maar die benen! Producent Albert Verlinde moest de Groningse uit Duitsland halen, waar ze Tina Turner al in enkele Duitse versies speelde, en die ervaring betaalt zich nu uit. In het Beatrixtheater in Utrecht staat ze nu podiumvullend de ster te wezen, zonder daarbij haar tegenspelers weg te cijferen.

Kortom: Nyassa Alberta is voor meer dan de helft verantwoordelijk voor deze zeer geslaagde en soms zelfs betere Nederlandse Tina. Want wat ook opvalt: productioneel is de voorstelling warmer, intiemer en intenser dan de Londense oerversie. Met als extra attractie dat sommige nummers in het Nederlands zijn vertaald, wat voor de voortgang van het verhaal goed uitpakt. De echte shownummers benaderen het origineel, begeleid door een geweldige liveband.

Het script volgt keurig chronologisch het levenspad van Anna Mae Bullock: in 1939 geboren in het stadje Nutbush, Tennessee, als dochter van een katoenboer met losse handjes. Tijdens een talentenjacht wordt ze ontdekt door Ike Turner; ze wordt zijn leadzangeres, zijn vrouw en eigenlijk ook zijn lijfeigene. Dan volgen de inzinkingen, de zelfmoordpoging, de scheiding, de vergetelheid en de wederopstanding. De koningin van de rhythm-and-blues wordt de zangeres van popklassiekers als What’s Love Got to Do with It, Private Dancer en Simply the Best.

Qua drama is het deel voor de pauze het sterkst: daarin zien we Tina’s struggle for live en komt ook het thema racisme aan bod. Hoogtepunt is de scène waarin ze met Phil Spector het geweldige River Deep, Mountain High opneemt. Jammer is dat de voortdurende ellende wel erg zwart-wit wordt neergezet: het tonen van al dat huiselijk geweld had iets subtieler gekund.

Het publiek krijgt nog een flinke toegift met Proud Mary en het te gek swingende Nutbush City Limits. Een miniconcert met overstuurse trompetten, scheurende saxofoon en een ontketende Nyassa Alberta.

Simply the best, inderdaad.

Tina – De Tina Turner musical