Review

NUHR presteert op alle fronten groots

Zo persoonlijk is een cabaretprogramma zelden geweest. Het is werkelijk groots wat NUHR heeft gepresteerd. Het eelt op de ziel wordt ruw weggeschraapt, het verleden genadeloos omgewroet en de zenuwen worden blootgelegd.

Beeld Patrick Van Den Hanenberg

De drie mannen van NUHR willen weten wat ze aan elkaar hebben. Willen ze na dertig jaar nog wel samen verder op het cabaretpodium? Is het ego van de een misschien niet te groot geworden om op te gaan in een groep? Zijn De Piekeraar (Peter Heerschop), De Huilebalk (Joep van Deudekom) en De Tussenpersoon (Viggo Waas) niet domweg op elkaar uitgekeken?

Om daar achter te komen hebben de vier mannen - ja, want percussionist/zanger Eddie B. Wahr is goddank weer genezen en is eigenlijk niet meer weg te denken - zich opgesloten in een ruimte die doet denken aan een psychiatrische inrichting om zich 'beschikbaar te stellen aan elkaar'. Het eelt op de ziel wordt ruw weggeschraapt, de zenuwen blootgelegd en het verleden genadeloos omgewroet.

Zo persoonlijk is een cabaretprogramma zelden geweest. Toch wordt het publiek niet in de ongemakkelijke voyeurrol geduwd. De mannen van NUHR zorgen voor meer dan genoeg zelfrelativering en superieure humor. Daarnaast stappen ze ook regelmatig uit hun eigen wereld. Zo maken ze gehakt van de talkshow, waarin iedereen elkaar constant veren in het achterwerk steekt, en de superfoodindustrie. 'De allochtoon' Eddie B. Wahr wordt prachtig gebruikt om een buitengewoon originele draai aan het vluchtelingendebat te geven.

Wisselende coalities

Het snoeiharde persoonlijke onderzoek verloopt volgens het vertrouwde NUHR-recept van wisselende coalities. In de ene scène fileer je samen met je bondgenoot de ander tot op het bot, terwijl je een minuut later zelf het slachtoffer bent. Ze gaan tot het uiterste, maar omdat ze zo doordrongen zijn van hun gemeenschappelijke geschiedenis wordt het nooit harteloos cynisch.

NUHR gaat verder waar anderen - en niet de minsten - stoppen. Zo nemen ze een aflevering van Seinfeld, waarin men een huwelijkscadeau terugeist als het stel vrijwel direct na de bruiloft gaat scheiden, als basis om daaraan een magnifiek en wrang vervolg toe te voegen. En dat gebeurt ook met Wachten op Godot. Beckett had niet kunnen vermoeden dat er een nog absurdistischer laag op zijn personages Estragon en Vladimir kon worden gelegd. Het is werkelijk groots wat NUHR heeft gepresteerd.

Draai het eens om. Cabaret. Draai het eens om. Door NUHR, regie: Genio de Groot. 13/1, De Kleine Komedie, Amsterdam. Aldaar t/m 16/1, daarna tournee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden