Filmrecensie Nuestro tiempo

Nuestro tiempo is indrukwekkend, maar ook grillig en ongrijpbaar ★★★★☆

De regisseur werkt graag met amateurs; hij en zijn echtgenote spelen zelf de hoofdrollen. 

Beeld Nuestro Tiempo, filmbeeld

Bijna drie kwartier duurt het voor de contouren zichtbaar worden van Nuestro tiempo (onze tijd), de vijfde film van Carlos Reygadas. Tot dan neemt de Mexicaanse cineast zorgvuldig de tijd om zijn wereld vorm te geven. Van een minutenlange, dromerige openingssequentie met spelende kinderen en flirtende tieners in en rond een modderig meertje, via flarden van gesprekken tussen stierenrancheigenaar annex poëet Juan (gespeeld door Reygadas zelf) en zijn Amerikaanse vriend Phil, tot ruzie tussen Juan en zijn vrouw Ester (Natalia López, filmeditor en echtgenote van de regisseur) over een van hun vechtstieren die een paard aanviel – een spectaculaire scène, overigens. De kijker mag best even spartelen, bij Reygadas. Zélf op zoek gaan naar wat komen gaat.

Het hart van Nuestro tiempo ligt in de verhouding tussen Juan en Ester, in de worsteling met hun min of meer open relatie en hun broze, afbrokkelende onderlinge vertrouwen. Spelen ze open kaart en vertelt Ester spontaan over de geconsummeerde seksuele spanning tussen haar en Phil, zoals Juan graag zou zien, of houden ze de details voor zichzelf?

De spanningen spelen zich af op het uitgestrekte platteland van de Mexicaanse deelstaat Tlaxcala, waar de camera van Diego García geregeld even doordraait als de personages al uit beeld zijn verdwenen, alsof er ruimte voor de kijker wordt gecreëerd om zelf in de film te stappen.

Het laatste wat de 47-jarige Reygadas wil, is filmen volgens bepaalde dogma’s, zei hij begin dit jaar tijdens een masterclass op het filmfestival van Rotterdam. De duur en samenhang van zijn beelden en scènes ontstaan door wat hij de interne logica van een film noemt. Het verst voerde hij die creatieve vrijheid door in zijn voorlaatste film Post tenebras lux (2012), een naar verluidt zeer persoonlijk familieportret waarin droom en werkelijkheid als een associatieve gedachtestroom voorbij trekken.

Maakt Reygadas met Nuestro tiempo zijn meest persoonlijke werk tot nu toe? Wellicht. Al betekent het casten van zichzelf en zijn vrouw in zijn universum niet per se meer dan dat de filmmaker belangrijke rollen bij voorkeur door onervaren acteurs laat vertolken, zoals hij eerder liet doen.

Bovenal schetst Reygadas met indrukwekkende zelfverzekerdheid een open en ademende wereld, in schitterend natuurlijk licht, waarin hij onderzoekt hoe de mens en zijn instinctieve behoeften zich verhouden tot zijn omgeving. In die wereld is Nuestro tiempo weliswaar wat toegankelijker dan zijn voorgangers, maar niet minder grillig en ongrijpbaar.

Nuestro tiempo

Drama

★★★★☆

Regie Carlos Reygadas.

Met Carlos Reygadas, Natalia López, Phil Burgers.

173 min., in 20 zalen en picl.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden