Nieuws publieke omroep

NTR-directeur Paul Römer, die publieke omroep wilde hervormen, vertrekt

Paul Römer stapt na zevenenhalf jaar op als algemeen directeur van de publieke omroep NTR, die onder andere bekend is van Het Sinterklaasjournaal, Het Klokhuis en (samen met de NOS) Nieuwsuur

Directeur Paul Römer bij een presentatie van de NTR in Hilversum. Beeld ANP Kippa

‘Ik geloof erin dat je jezelf af en toe moet vernieuwen en prikkelen’, liet hij maandagmiddag weten in een persbericht. ‘Om het moment voor te zijn dat enthousiasme omslaat in routine heb ik besloten buiten de NTR om op zoek te gaan naar een volgende stap in mijn werk.’

Römer (56) was de afgelopen jaren geregeld in het nieuws als er kritiek was op Het Sinterklaasjournaal. Nadat hij in 2016 in de Volkskrant had gezegd dat de NTR ‘geen moreel kompas’ is maar wil weerspiegelen wat er leeft in de maatschappij, schreven ruim honderd bekende Nederlanders een open brief waarin ze aandrongen op veranderingen bij het tv-programma: ‘Beste Omroepbaas, zwaai Zwarte piet uit.’

Römer vertrekt op een opvallend moment. In Hilversum stond hij bekend om zijn vergaande plannen de publieke omroepen te hervormen. In 2017 stelde hij voor de Ster-reclames af te schaffen, afgelopen zomer pleitte hij er in het Algemeen Dagblad voor individuele omroepen minder zeggenschap te geven, ten bate van het overkoepelende orgaan NPO. Zo zou je volgens hem geld kunnen besparen zonder te snijden in programma’s. Terwijl politici en vertegenwoordigers van mediabedrijven dezer dagen intensief overleggen over de toekomst van het bestel, stapt hij op.

Big Brother

Het is onbekend wat Römer gaat doen na zijn vertrek, per 1 maart. Voor zijn overstap naar de NTR werkte hij bij de Tros, John de Mol Producties en Endemol. Römer was een van de bedenkers van het internationaal bijzonder succesvolle tv-programma Big Brother.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.