NRC stopt met Blendle: Nieuwe abonnementsvorm is roofbouw op de journalistiek

NRC Handelsblad en NRC.next verdwijnen uit de digitale kiosk van Blendle. In een verklaring op de website van NRC kondigt hoofdredacteur Peter Vandermeersch aan zijn titels vanaf april niet meer te verkopen via Blendle.

Blendle is sinds kort begonnen met een abonnementsvorm naast verkoop per artikel. Beeld anp

Directe aanleiding voor het besluit is het nieuwe betaalsysteem van Blendle, een abonnementsvorm, dat het verdienmodel van NRC zou ondermijnen. Sinds januari betalen Blendle-lezers namelijk niet meer alleen per gelezen artikel, maar biedt het platform ook een digitale knipselkrant aan. Voor een vast bedrag per maand krijgen abonnees een dagelijkse selectie van artikelen, samengesteld uit het aanbod van de bij Blendle aangesloten kranten en tijdschriften.

Zo goed als gratis

Door artikelen 'zo goed als gratis weg te geven', pleegt het Blendle-abonnement als het ware roofbouw op de journalistiek, redeneert Vandermeersch. NRC probeert dat volgens hem juist te voorkomen door de website vrijwel alleen toegankelijk te maken voor betalende lezers. Bovendien vindt Vandermeersch het zonde dat Blendle-lezers niets terugzien van de 'digitale verrijking' van artikelen in de vorm van 'video's, liveblogs, interactieve graphics en quizzes'.

Blendle-oprichter Alexander Klöpping werd naar eigen zeggen overvallen door de beslissing. 'Moest via hun website vernemen dat Blendle-gebruikers NRC niet meer mogen lezen', twitterde hij. Het bleek het startschot van een publieke woordenwisseling tussen de twee. Volgens Vandermeersch was het 'debat al maanden bezig' en heeft Klöpping dinsdag nog een belletje en mailtje gehad van de uitgever. Hierop plaatste Klöpping een screenshot van een mailtje van de uitgever met de afwijzing slechts 6 minuten voordat de hoofdredactionele mededeling van NRC online kwam.

NRC is vooralsnog de enige titel die stopt met Blendle. De Persgroep, uitgever van onder meer de Volkskrant, Het Parool, Trouw en AD, blijft wel bij Blendle, zegt Philippe Remarque. De hoofdredacteur van de Volkskrant ziet Blendle eerder als een aanvulling dan als een bedreiging. 'De Volkskrant heeft Blendle altijd toegejuicht als een manier om losse stukken te verkopen aan lezers die dat prefereren en niet snel een abonnement zullen nemen. Voor digitale verrijking en andere vertelvormen moet iedereen bij ons op de site zijn, maar de stukken uit de krant vinden zo hun weg naar meer lezers.'

Lees meer over Blendle:

'Netflix voor de journalistiek' noemt Blendle-oprichter Alexander Klöpping zijn nieuwe dienst Premium. Voor een tientje per maand krijgen mensen een persoonlijke selectie van de beste artikelen uit 120 verschillende tijdschriften en kranten.

In dit interview uit augustus met de Volkskrant vertelde Alexander Klöpping al van zijn droom de 'Spotify van de journalistiek' te worden (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.