NRC Handelsblad en nrc.next worden samengevoegd

NRC Handelsblad en nrc.next zijn vanaf 14 februari nagenoeg dezelfde krant. De middag-  en ochtendkrant krijgen dezelfde opmaak en dezelfde indeling in drie katernen: nieuwskrant, economie en dagelijks een themakatern, bijvoorbeeld over media of boeken. De namen van beide kranten blijven voorlopig wel behouden.

Exterieur van het gebouw van NRC in Amsterdam, waar de redacties van NRC Handelsblad en nrc.next zijn gehuisvest. Beeld anp

Het is geen grote verandering, volgens hoofdredacteur Peter Vandermeersch. De geleidelijke samenvoeging van Handelsblad en next is al een aantal jaar gaande. Voorheen was next een totaal verschillende, dwarse krant gericht op jongeren, wat nu niet langer het geval is. Wel heeft de krant nu nog een wat frissere en meer luchtige opmaak, en een ander tweede katern, 2, dat zal verdwijnen.

'Het publiek van de ochtend en de middagkrant is grotendeels hetzelfde', zegt Vandermeersch. 'Alleen het moment waarop zij de krant lezen verschilt wezenlijk.' Handelsblad en next deelden altijd al veel stukken. Het verschil zat vooral in de themakaternen. Vandermeersch: 'Sinds jaar en dag heeft het Handelsblad op vrijdag een boekenkatern. Die stukken werden over de loop van de week verspreid in next.'

Er zijn zo'n 10 tot 15 werknemers bezig met het selecteren, bewerken en invoegen van stukken uit NRC Handelsblad in nrc.next. Nu de kranten nagenoeg identiek worden, is dat niet meer nodig. De gelijktrekking is dus ook een belangrijke kostenbesparing.

Intern spreekt de redactie al langer alleen over het merk 'NRC', zegt Vandermeersch. 'Voor ons maakt het verschil tussen het Handelsblad en next nauwelijks uit. Daarom hebben we ook al langer één site, nrc.nl. Ook de opmaak van de twee kranten groeit al een tijd naar elkaar toe. Dat zal de komende tijd doorzetten. De naam nrc.next blijft vooral behouden in het kader van de continuïteit voor de lezer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.