Serie#tagged

NPO-serie #tagged kruipt in de mobiel van jonge twintigers

Veel twintigers zeggen dat ze niet kunnen leven zonder telefoon. Zij bedoelen dat (hopelijk) figuurlijk, maar voor de personages in de nieuwe zesdelige NPO 3-serie #tagged geldt dit letterlijk: zij bestaan alleen als ze hun smartphone in handen hebben.

Tagged, #tagged, serie, npo3

De serie gaat over smartphonegebruik onder twintigers en in iedere aflevering staat een ander personage centraal. De hoofdpersonen blijven echter onzichtbaar: je kijkt door hun ogen naar hun scherm, waar wordt geappt, geïnstagramd en getinderd. De ‘echte wereld’ blijft vaag in de ooghoeken hangen. Dat is volgens schrijver en regisseur Martijn Winkler (40) precies wat de serie zo herkenbaar maakt: ‘Op het moment dat je je mobiel pakt, word je in de digitale wereld gezogen en verdwijnt de rest.’

Hoewel het turen op een smartphonescherm apathisch en onpersoonlijk oogt, toont #tagged dat het meelezen op iemands telefoonscherm juist heel intiem is. Je ziet dingen die normaal privé en verborgen blijven. Zoals in de aflevering ‘#dating’, wanneer je Caty tijdens een Tinderdate stiekem met iemand anders ziet chatten op datzelfde platform. Of in ‘#wordshine’, als Casper stiekem een onlineverhouding begint met een man die een heteroseksuele relatie heeft.

De serie toont hoe onmisbaar een telefoon in ons dagelijks leven is geworden. Dat gebeurt op confronterende wijze, want hoewel je alleen beeld ziet als iemand zijn of haar mobiel erbij pakt, heb je niet het idee dat je iets uit hun levens mist, dat ze buiten hun smartphone ook nog een bestaan hebben. De mobiel is er altijd bij.

Ook de schone schijn van sociale media komt mooi in beeld. Bijvoorbeeld in ‘#instafamous’, over een jonge vrouw die alles doet om zo veel mogelijk likes en volgers te krijgen op Instagram. Lachend staat ze te dansen voor de camera, terwijl ze na het fotomoment naar haar vriend roept: ‘Flikker toch op man, ik lijk wel een bezwete otter!’ De uiteindelijke tekst onder de foto: ‘The best #summerbreak is enjoying a magic moment in the city #summerishere #fashionbythezone #beauty #healthy.’ Maar #tagged drijft niet alleen de spot met dwangmatig internetgebruik. Het laat ook de sociale kant ervan zien: zoals beslissingen die uitgebreid worden besproken met vrienden via WhatsApp. Van ‘welke jongen is leuker?’ tot aan ‘waar moet ik mijn verjaardag vieren?’. Of hoe mensen in een datingapp al chattend een behoorlijke diepgaande relatie kunnen hebben, zonder dat je elkaar ooit hebt gezien.

De serie was lastig om te filmen, vertelt Winkler. Om het zo realistisch mogelijk te laten lijken, is er geen gebruik gemaakt van special effects. ‘We hadden een socialemediacoördinator die 26 telefoons bij zich droeg om alle appjes op de juiste momenten te versturen. De telefoon zat vast aan een enorme camera en de acteur moest live typen, taggen en foto’s maken. Er zitten dus ook onverwachte, irritante pushberichten in of uploads die niet lukten. Die momenten maken het zo echt: de telefoon is zowel onze grootste vriend als een grote bron van ergernis.’

Winkler maakte eerder de korte film #tagged over de 14-jarige Elise, wier dronken foto’s waren uitgelekt en viral gingen. De film was in dezelfde vorm geschoten en kreeg meerdere prijzen, waaronder de beste internationale korte film op Dublin Web Fest en de grote prijs van het New Media Film Festival in Los Angeles.

Die film is ontwikkeld bij NPO 3Lab. Vanwege het succes komt er nu een volledige serie, zegt een NPO-woordvoerder. De NPO zendt #tagged uit op het YouTubekanaal, want daar zit immers de doelgroep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden