NPO: 'PowNed ging te ver met Onno Hoes'

Omroep PowNed sloeg de plank mis met het item in de allerlaatste PowNews-aflevering waarin de Maastrichtse burgemeester Onno Hoes met de verborgen camera werd 'ontmaskerd'. Dat vindt NPO3-zendermanager Suzanne Kunzeler. 'PowNews ging daarmee echt te ver. En dat laat ik ze weten ook'. De NPO3-baas, die vandaag de programmering voor het nieuwe jaar bekendmaakte, wil op korte termijn een gesprek met PowNed over het gewraakte item.

Thijs van Soest
Dominique Weesie, baas van PowNed en tevens presentator van het gestopte PowNews, vindt achteraf dat hij het item over Onno Hoes met wat minder bombarie had moeten brengen. De kritiek van de NPO neemt hij echter voor kennisgeving aan. Beeld anp
Dominique Weesie, baas van PowNed en tevens presentator van het gestopte PowNews, vindt achteraf dat hij het item over Onno Hoes met wat minder bombarie had moeten brengen. De kritiek van de NPO neemt hij echter voor kennisgeving aan.Beeld anp

Kunzeler wil van onder meer Dominique Weesie, PowNed-hoofdredacteur, weten wat zijn omroep met dergelijke items beoogt. 'Het is van belang om met omroepen te blijven praten over wat ze doen en waarom ze het doen. Wat is journalistiek verantwoord en wat is toelaatbaar?' Kunzeler vond het item waarin Hoes werd gefilmd tijdens dates met een 20-jarige jongen 'te ver gaan', maar stelt wel dat ze de omroep daarvoor niet op het matje roept. 'Dat kan ik niet en wil ik ook niet, want zo zit ons omroepbestel nou eenmaal in elkaar. De omroepen zijn onafhankelijk en bepalen zelf wat ze maken. Maar de vraag is wel waar de grens ligt.'

Dominique Weesie laat in een reactie weten dat hij de opmerkingen van Kunzeler ter kennisgeving aanneemt. 'Ik ben blij dat de zendercoördinator een mening heeft. Maar ze mag zich inderdaad niet met de inhoud van onze programma's bemoeien.' Weesie begrijpt wel dat de NPO geschrokken is, maar blijft achter het item staan. 'Dit hangt ook aan ons: soms is het scherp en soms gaan we over het randje.' Dat laatste was volgens Weesie met het item over Hoes niet aan de hand. 'Het was journalistiek gezien zeker níet over het randje, maar we hadden het wel met wat minder bombarie mogen brengen, wat ingetogener.'

Suzanne Kunzeler, zenderbaas van NPO3, vanmorgen tijdens de perspresentatie in Hilversum. Beeld ANP
Suzanne Kunzeler, zenderbaas van NPO3, vanmorgen tijdens de perspresentatie in Hilversum.Beeld ANP

Weesie, momenteel druk met pilots maken voor Studio PowNed - de wekelijkse opvolger van PowNews - ziet het gesprek met de NPO met vertrouwen tegemoet. 'Ik leg haar graag uit wat onze afwegingen waren en verder moet ze zich gewoon weer bezig houden met zenders bouwen.'

Langere items - ook uit Den Haag
Weesie benadrukt overigens dat de verslaggevers van zijn omroep niet uit de politieke arena in Den Haag zullen verdwijnen, een opvatting die sinds het einde van PowNews de ronde deed. 'Politici confronteren zit in ons dna, dus dat blijven we doen, zeker in de wandelgangen van de Tweede Kamer. We hebben straks in het nieuwe programma, dat door Rutger Castricum zal worden gepresenteerd, gewoonweg meer ruimte voor langere items'. Het zal volgens Weesie allemaal wat minder gejaagd zijn. 'We willen daar echt een stapje zetten.'

Netmanager Suzanne Kunzeler deed haar uitspraken over PowNed vanmorgen na afloop van de perspresentatie van de NPO, in Hilversum. In het museum Beeld & Geluid werden de plannen van de drie publieke tv-zenders voor het nieuwe jaar uit de doeken gedaan. Eén van die nieuwe programma's is vanaf 29 januari dus de nieuwe wekelijkse talkshow van PowNed, die net als nieuwe reeksen van Smeris, Jeuk en Homeland veel jongeren naar de zender moet lokken. NPO 3 moet verjongen, want de gemiddelde kijker is rond de 50 jaar: de zender richt zich vanaf nu echt alleen nog op mensen van 20 tot 34.

null Beeld NPO
Beeld NPO

Om ook de jongeren te bereiken die vooral online tv kijken, of YouTube, worden straks de meeste programma's ook al ver vantevoren online gezet. 'Maar uit onderzoek blijkt dat de meeste jongeren nog gewoon live tv kijken', weet Kunzeler. 'YouTube-sterren zijn vooral in trek bij de jeugd tot 17 jaar.'

Aderlating
Het verlies van de Champions League - goed voor hoge kijkcijfers - noemt ze een aderlating, maar logisch. 'Er moet bezuinigd worden en ik begrijp de keuze voor de Eredivisie dan heel goed. Voor NPO 3 betekent het dat we voortaan gewoon kunnen doorprogrammeren, we worden niet meer onderbroken door voetbal.'

NPO 3 kiest voortaan voor 'avonden met een eigen kleur' waarbij duidelijk is wat de kijkers kunnen verwachten. 'Op zondagen de series, op maandagen populair-wetenschappelijke programma's als Proefkonijnen en het nieuwe Mindf*ck, op dinsdagen Je Zal Het Maar Hebben en De Roze Wildernis - waarin Arie Boomsma op reis gaat met homoseksuele jongens en hun vaders, en op woensdagen wat meer amuserende tv zoals de nieuwe reisserie van Nick & Simon.'

Ook nieuw op de NPO-jongerenzender zijn Missie Aarde, ofwel 'de eerste sciencefictioncomedyserie ooit', Jojanneke in de prostitutie, Pauls Puber Kookshow en Valerio Internationaal, waarin BNN's Valerio succesvolle Nederlanders in het buitenland volgt.

DWDD
Intussen blijft de zender zoeken naar nieuwe dagelijkse ankers. 'Dat is wel wat we nu echt nog missen', stelt Kunzeler, doelend op het wegvallen van eerst DWDD en nu ook het dagelijkse PowNews. 'We zoeken nu naar nieuwe programma's voor die tijdstippen. Voorlopig programmeren we de Zapp-programmering voor tieners tot 20.00 uur, gevolgd door dagelijkse herhalingen van 3 Op Reis.'

Beeld uit de gisteren gespeelde Champions League-wedstrijd tussen Arsenal en Galataseray. NPO3 zendt de wedstrijden nu nog uit, maar verliest deze vanag volgend najaar aan SBS. Beeld ap
Beeld uit de gisteren gespeelde Champions League-wedstrijd tussen Arsenal en Galataseray. NPO3 zendt de wedstrijden nu nog uit, maar verliest deze vanag volgend najaar aan SBS.Beeld ap

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden