Theaterrecensie

Now, Not Now and Now is een bijzonder fraaie voorstelling ★★★★☆

Ook in gestreamde vorm houdt de installatie zich erg goed. De livemuziek is geweldig.

Now, Not Now and Now Beeld Robert van der Ree
Now, Not Now and NowBeeld Robert van der Ree

‘Who do you want to resemble when they find you?’, vraagt een stem. Als bezoeker van de muziektheatervoorstelling Now, Not Now and Now blijf je even haken achter die vraag. Het stuk wordt live gestreamd vanuit het Amsterdamse NDSM Theater, dat weet je. En ook dit: makers Pim Veulings en Paul Boereboom onderzoeken – samen met vier performers – een aantal vragen. Bijvoorbeeld: in welke mate bepaalt de ruimte buiten mijn fysieke lichaam mijn pad? Is er überhaupt een buiten en waar ligt dan die ‘grens’? Hoe past die eerstgenoemde vraag daarin?

Aan het eind van de voorstelling is dit niet per se helderder geworden, maar wel heb je iets bijzonder fraais aanschouwd. Iets dat in het theater beslist nog indrukwekkender is, niet in de laatste plaats vanwege de geweldige muziek die live wordt gespeeld. Maar ook in gestreamde vorm houdt deze installatie (Veulings is ‘fysiek beeldenmaker’, Boereboom tekent voor de scenografie ) zich erg goed, met prachtig spel met licht en donker, vervormingen, schaduwen, echo’s en de dans die ter plekke wordt gefilmd.

De performers bewegen zich door labyrinten van (plexi)glazen palen, door en langs kooiconstructies, rasters, boven helverlichte ruimtes en op plekken waar ze misschien wel nooit geweest zouden kunnen zijn zonder camera. Is het een urbaan oerwoud, een hersenspinsel? Het kan tegelijkertijd en dat is mooi, en dat een dwingend narratief ontbreekt is zeker geen probleem. Uiteindelijk voelt het scherm dan toch een beetje als een obstakel, want juist in deze intrigerende omgeving zou je zonder meer willen opgaan.

Now, Not Now and Now

Muziektheater

★★★★☆