FilmrecensieNoura’s Dream

Noura’s Dream toont het verstikkende leven van een Tunesische vrouw ★★★☆☆

Hend Sabri in Noura's Dream (2019). Beeld
Hend Sabri in Noura's Dream (2019).

Nog vier dagen. Dan is veertiger Noura officieel af van echtgenoot Jamel, die voor diefstal en fraude in de gevangenis zit. Jamel weet niets van Noura’s echtscheidingsplannen, en ook niet dat ze met hun kinderen naar een andere woning is verhuisd. 

Maar Noura’s grootste geheim is haar nieuwe geliefde Lassaad. In hedendaags Tunesië staat op overspel een gevangenisstraf van vijf jaar, dus daarom houden Noura (Hend Sabri) en Lassaad (Hakim Boumsaoudi) hun openbare contact beperkt tot gefluisterde telefoongesprekken en stiekeme omhelzingen in portieken. Dat gaat met de echtscheiding eindelijk veranderen, hoopt de heldin van Noura’s Dream.

Noura, zomaar een vrouw in hedendaags Tunis, kan dromen wat ze wil. Jamel (Lotfi Abdelli) komt onverwacht vrij en draaft plots op in het ziekenhuis waar zij in de wasserette werkt. Zonder dat Noura er iets over te zeggen heeft, wordt ze opgeslokt door haar oude, gekluisterde leven. 

De Tunesisch-Belgische schrijver en regisseur Hinde Boujemaa maakte eerder een documentaire over de strubbelingen van een vrouw in het Tunesië van rond de Jasmijnrevolutie (Ya man aach, 2012). Haar onevenwichtige, gaandeweg steeds sterkere fictie-debuut toont dat er voor vrouwen als Noura nog altijd weinig schot in de zaak zit.

Onthutst geeft Noura Jamel de sleutel van het nieuwe huis; schijnbaar apathisch wacht ze in bed tot hij zich bij haar voegt. De voornaamste mogelijkheid tot verzet is de waas van haat, verbittering en walging die op haar gelaat verschijnt zodra Jamel in haar buurt komt. Dat getergde gezicht blijft je nog het meest bij van de vertolking door Hend Sabri, een Tunesische steractrice die zich gedoseerd overgeeft aan de uitzichtloze sleur van haar hoofdpersonage.

Boujemaa en co-scenarist Laurent Brandenbourger maken Noura’s verstikkende bestaan goed voelbaar, van de paniek als Jamel in het ziekenhuis verschijnt, tot de druk die Lassaad op Noura uitoefent om met haar ervandoor te gaan. En dan die schemerige, krappe woning, waar Noura op een matras aan Jamels voeten ligt, terwijl hij televisie zit te kijken. Een wereld waaruit je ook als toeschouwer wilt ontsnappen, snakkend naar frisse lucht, tederheid en personages die begripvol met elkaar omgaan.

Noura’s Dream draait de schroeven steeds verder aan, tot Noura, Jamel en Lassaad aanschuiven bij een corrupte politiechef. Het is de enige scène die ze met elkaar delen, en Boujemaa en cameraman Martin Rit spelen die confrontatie uit in broeierige close-ups en lange totaalshots. Zulke ook cinematografisch spannende momenten had Noura’s Dream vaker mogen hebben, om het niveau van een oprechte, uitstekend gespeelde probleemfilm definitief te ontstijgen.

Noura’s Dream

Drama

★★★☆☆

Regie Hinde Boujemaa.

Met Hend Sabri, Hakim Boumsaoudi, Lotfi Abdelli, Imen Cherif, Seifeddine Dhrif, Jamel Sassi.

92 min., te zien op Picl en Cineville.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden