NOS over de schreef met Fox-deal

De NOS heeft omstreden toezeggingen gedaan in een deal met zender Fox over het mogen uitzenden van voetbalsamenvattingen. De NOS heeft met publiek geld andere partijen uit de markt geconcurreerd, beweert SBS.

Met analisten van Fox Sports in Studio Voetbalen reclamespotjes bood de publieke omroep een ongeoorloofd 'platform voor de groei' van betaalzender Fox.Beeld YouTube

Het binnenhalen van de voetbalsamenvattingen van de Eredivisie is voor de publieke omroep uitgelopen op een hoofdpijndossier. Voor de tweede maal is de NOS deze week teruggekomen op afspraken die het eerder met het Amerikaanse Fox over de samenvattingen maakte.

In maart 2014 verkreeg de NOS de uitzendrechten voor drie jaar, voor een bedrag van 22 miljoen euro per jaar, met een optie op nog eens twee jaar.

Klacht

Direct na de deal van de NOS en Fox, diende concurrent SBS een klacht in tegen de NOS bij het Commissariaat voor de Media. SBS bood ook mee en dacht een goede kans op de samenvattingen te maken, onder meer doordat het als commerciële partij veel verder kon gaan bij het aanbieden van (gratis) reclamezendtijd en promotie voor Fox.

Volgens bronnen voldeed het uiteindelijke bod echter niet aan de minimale financiële eisen. Volgens SBS heeft de NOS met publiek geld andere partijen uit de markt geconcurreerd.

Na onderzoek concludeerde het Commissariaat begin dit jaar dat afspraken uit het contract tussen NOS en Fox mogelijk in strijd zijn met de Mediawet. Zo bood de NOS volgens het Commissariaat 'een platform voor de groei van de betaalzender Fox Sports'. Fox zendt de livewedstrijden van het Nederlandse voetbal uit via een betaalkanaal.

Een reclamespotje voor Fox Sports.Beeld YouTube

Dwangsom

Het Commissariaat legde een last onder dwangsom van maximaal 1 miljoen euro op als de NOS niet zou herzien dat analisten van Fox Sports commentaar geven in Studio Voetbal onder vermelding van hun afkomst (Fox Sports). NOS vermeldt nu niet langer dat de analisten van Fox Sports zijn.

Deze week werd bekend dat de publieke omroep ook een ander onderdeel van het contract aanpast. Fox zou gratis reclamezendtijd krijgen rond uitzendingen van Studio Sport.

Die afspraken passen volgens het Commissariaat niet 'bij de onafhankelijkheid en transparantie die hoort bij de publieke omroep'. STER en de publieke omroep hebben nu besloten die deal uit het contract te halen.

Hoger bedrag

Jan de Jong, directeur van de NOS, wijt de discussie over het contract met Fox onder meer aan een 'ander politiek klimaat. De vanzelfsprekendheid van dit soort deals die in het verleden bestond, is er niet meer. Daar moeten de NOS, de NPO en STER naar handelen.' Hij noemt als voorbeeld het weggeven van gratis reclamezendtijd. 'Dat heeft de STER wel twintig jaar gedaan, met medeweten van alle betrokkenen in Den Haag en Hilversum. Nu past het kennelijk niet meer bij deze tijd en doet de STER het dus niet meer.'

Een andere ontwikkeling is dat de raad van bestuur van de NPO niet langer aanschuift bij de onderhandelingen tussen NOS en andere partijen. De Jong: 'We hebben afspraken over hoe we daarmee in het vervolg omgaan.' De NPO is verantwoordelijk voor de uitgaven van de publieke omroep.

Overigens zal de NOS door het wegvallen van de gratis reclamezendtijd voor Fox een hoger bedrag voor de uitzendrechten gaan betalen. Hoeveel dat is, kan NOS-directeur De Jong niet toelichten. 'Dat valt onder de vertrouwelijkheid van het contract.'

Beeld YouTube
Beeld YouTube
Beeld YouTube
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden