Nooit uit op de schaterlach, maar altijd perfect getekend

In zijn stijl was de maandagmorgen overleden politiek tekenaar Frits Müller (1932) ‘de tegenhanger van de tegenwoordig zo populaire klare lijn’, zegt (Volkskrant-)cartoonist Jos Collignon....

Jean-Pierre Geelen

Müller was de man van de directe zwart-witstijl. Opgeleid op de Kunstnijverheidsschool (de huidige Rietveld Akademie) in Amsterdam, bleef hij als een van de laatsten tekenen op de klassieke, ambachtelijke wijze: met een kroonpennetje, gedoopt in Oost-Indische inkt, hetgeen fijnproevers als hij de uiterste expressie bood in dikke en dunnere lijnen.

Vele jaren was Müller de vaste cartoonist van de redactie opinie van NRC Handelsblad. Hij begon als reclametekenaar en illustrator en tekende daarnaast steeds vaker cartoons die onder meer stonden in Het Parool en de Engelse bladen Punch en Lilliputter. Zijn carrière als politiek tekenaar begon in 1968, toen hij voor het Algemeen Handelsblad getekende politieke commentaren maakte.

Hij bleef bij deze krant tot de fusie met de NRC in 1970. Tien jaar lang tekende hij voor Het Vrije Volk, De Haagse Post en HP/De Tijd. Daarna keerde hij terug bij NRC Handelsblad. In 1992 ontving Müller voor zijn politieke spotprenten de tweejaarlijkse Professor Pi-prijs. In 2000 kreeg hij de Inktspotprijs voor de beste politieke tekening.

Samen met Telegraaf-tekenaar Fritz Behrendt behoorde Müller tot de nestors van het Nederlandse tekenaarsgilde. Met zijn dood verdwijnt ‘de zoveelste van een uitstervende generatie van tekenaars als Opland en Yrrah, die zich kenmerkten door hun veelzijdigheid’, zegt collega Stefan Verwey. ‘Behalve als tekenaar onderscheidde Müller zich door zijn eruditie. Hij was een begaafd klarinettist/saxofonist, en een enorme verhalenverteller.’

Klarinet spelen deed hij in zijn band Fritz the cat and the original new hotshots, waarmee hij menig bijeenkomst in de grachtengordel opluisterde. Een licht absurdisme tekende zijn oeuvre op papier, volgens Jos Collignon: ‘Ik herinner me een plaat van een kardinaal met een enorme condoom als muts. Typisch Frits’.

Müller maakte volgens Stefan Verwey ‘nooit tekeningen waar je hardop om moest lachen; privé was hij veel humoristischer. Maar ze waren wel altijd perfect getekend.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden