Nooit eerder gezien (2)

Nog even en de weerzin tegen reclame tussen tv-programma`s door behoort grotendeels tot het verleden. Komt er advertiser-funded programming voor in de plaats....

Heineken liep reeds warm met Sixpack, Unilever is vergevorderd met de voorbereiding van Volgens mamma, en de Parijse pr-organisatie Sopexa tracht sinds vorige week de wijnexport naar Nederland op te voeren via Duel in Frankrijk. In het eveneens nieuwe Jetsetters van Myrna Goossen bij RTL4 moet de hoofdrol wekelijks worden gedeeld tussen een Nederlander die het heeft gemaakt en een glamour-artikel als de infrarood-cabine van de firma

Health Company.

Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam wijst uit dat kijkers bereid zijn advertentie-televisie te accepteren, mits de redactionele informatie kwaliteit heeft en de geboden producten of diensten goed aansluiten bij de eigen interesses. RTL7 probeert zo op zondagochtenden, direct na Business Class, de zakenman in zijn tv-stoel te houden met Smart Traveller, dat nieuws van onder meer KLM, Schiphol Airport en NS (sponsors) koppelt aan een vleugje globetrotter-lifestyle.

Behalve een interviewtje met staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer (insteek: mag Schiphol verdorie nu uitbreiden?) dus ook een onderwerpje als air-dating: aan de hand van uw passagiersprofiel matcht de stewardess u met een andere inzittende van het toestel waarmee u vliegt. Minder aansprekend wanneer u vaak op kosten van de zaak reist: KPMG is in samenwerking met een lease-maatschappij aan het uitzoeken of u af en toe ook niet eens verplicht met de NS naar uw klanten toe kunt. Daar gaat uw lifestyle!

Een attractie op zich van Smart Traveller (wordt de hele week door trouwens herhaald) lijkt het vaste optreden van luchtvaartjournalist Arnold Burlage. Die is in het bezit van sterk vergrotende brillenglazen in een piepklein montuurtje, en de ogen daarachter zijn, zeg maar, meer aan het luchtverkeersgeleiden dan dat ze de camera inkijken. Opgeteld bij zijn nerveus op en en neer stuiterende adamsappel kun je alleen maar hopen dat ook tv-programma`s over luchtvaart over een landingsgestel beschikken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden