Nog vier jaar en de halve wereld ziet 3D

AMSTERDAM Heb meelij met de maximizer – de consument die eindeloos wikt en weegt om de optimale keuze te maken....

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

Tien jaar geleden moest de koper kiezen tussen een bolle beeldbuis of lcd (een plat scherm). Vijf jaar geleden was er de hype van hd (high definition, scherper beeld). Sinds drie maanden vraagt de verkoper bij de BCC: had u al eens gedacht aan 3D?

3D is een halve eeuw oude techniek die de hersenen in het ootje neemt en ons diepte laat zien in wat sinds de uitvinding van de televisie – bijna een eeuw geleden – een platte wereld is.

Bij de eerste 3D-films in de bioscoop in de jaren vijftig van de vorige eeuw droeg de bezoeker een kartonnen brilletje met een groen en rood venster dat een kunstmatige derde dimensie schiep. De tv-fabrikanten verwachten nu dat we ook thuis zo’n bril gaan dragen.

Films als Avatar en Toy Story 3 hebben de geesten rijp gemaakt voor 3D. Voor tv-fabrikanten is het niet meer de vraag óf de consument overstag gaat, maar hoe snel.

Marktonderzoeker GfK, dat de aankopen bij miljoenen kassa’s turft, durft de voorspelling aan dat over 2 à 3 jaar eenderde van de huishoudens een 3D-tv bezit. Van de 1,95 miljoen nieuwe televisies die Nederland dit jaar uitpakt zullen er 137 duizend 3D-fähig zijn – 7 procent op het totaal.

De verkoop tot nu toe – de 3D-tv staat pas sinds mei in de winkel – is nog bescheiden, zeggen analisten. ‘Ik vind de cijfers niet tegenvallen voor zo’n nieuw en vernieuwend product’, zegt marketingmanager Roy Keultjes van Panasonic. Het Japanse merk brengt over een maand al nieuwe modellen uit. Panasonic was ook de eerste fabrikant die onlangs de komst aankondigde van de eerste 3D-videocamera voor de consument. Want content – 3D-beelden – daar schort het nog aan. ‘Er zijn naast Avatar pas vier à vijf 3D-films te koop’, erkent Keultjes. Volgens hem zal het aanbod langzaam groeien. ‘De zender Net5 heeft al aangekondigd dat ze een heel kanaal voor 3D begint.’

Een andere doelgroep die 3D zal omarmen, hoopt de elektronicasector, zijn de gamers. Sony heeft zijn PlayStation 3 er begin juni geschikt voor gemaakt – met software die de spelcomputer automatisch van internet haalt. Nintendo toonde diezelfde maand een nieuwe versie van zijn draagbare spelcomputer. De 3DS voegt diepte toe aan het spelplezier – zónder dat je een speciale bril hoeft op te doen. Deze week meldden Japanse kranten dat Toshiba hetzelfde principe ook gaat toepassen in tv’s, die nog voor Kerst in de winkel staan.

Reken op zeker 2000 euro voor het goedkoopste toestel, zegt de Consumentenbond. ‘Een tv met 3D is 500 euro duurder dan een vergelijkbaar toestel zonder’, zegt Keultjes van Panasonic. ‘Dat is inclusief twee brillen van elk 120 euro.’

Is dat getuur in 3D wel gezond? Fabrikanten waarschuwen dat lang 3D kijken kan leiden tot hoofdpijn en vermoeide ogen bij kinderen onder de 6 jaar, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met slaapproblemen. In de praktijk is het risico op blijvende neveneffecten klein, zegt onderzoeker Richard van Wezel van de Universiteit Utrecht. ‘Een kind zal niet een heel etmaal 3D-games spelen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden