Nog geen winst met 'Anne', maar wel een nieuw theater in Tokio

Met Anne wordt nog steeds geen winst gemaakt, ook al staat het toneelstuk naar het dagboek van Anne Frank al een jaar in het speciaal daarvoor gebouwde Theater Amsterdam. Maar Robin de Levita en Kees Abrahams, de twee ondernemers achter de voorstelling, openen in 2017 wel een nieuw theater in Tokio.

Tv-ondernemer Kees Abrahams en theaterproducent Robin de Levita. Beeld ANP

'Dat is voor 98,3 procent zeker', zegt Abrahams, die in 2012 samen met De Levita het bedrijf Imagine Nation oprichtte. 'Onze partner Tokyo Broadcasting System heeft de bouwlocatie zeker gesteld en financieren het theater uit eigen middelen. Er kan eigenlijk niks meer mis gaan.'

Eind vorig jaar hadden de twee - Abrahams leidt het bedrijf, De Levita is verantwoordelijk voor het creatieve deel - al bekend gemaakt dat zij in 2016 een nieuw theater openen in Londen. Daar komt een theaterversie te staan van de sciencefictionboeken en -films The Hunger Games. Imagine Nation wist samen met een Amerikaans bedrijf de rechten te kopen van filmmaatschappij Lionsgate.

Kees Abrahams. Beeld ANP

Welke voorstelling in Tokio wordt opgevoerd, staat nog niet vast. 'Dat kan Anne zijn, maar er kunnen ook twee andere producties komen te staan waarvan ik de namen nu nog niet wil noemen', zegt Abrahams. Hij stelt dat er ook gesprekken gaande zijn met partijen in de VS en Duitsland.

De theaters in Londen en Tokio krijgen een vergelijkbare speelzaal als Theater Amsterdam. Daar kunnen dankzij een draaisysteem grote decors worden gewisseld. In Anne zit veel muziek en worden op hoge videoschermen aan weerszijden van het decor filmbeelden geprojecteerd. 'Het publiek is misschien een beetje uitgekeken op de conventionele musicals', stelt De Levita, die meerdere producties in New York en Londen achter zijn naam heeft staan. 'Mensen zoeken naar een nieuwe theaterervaring.'

Het was een roerig jaar sinds de première van Anne op 8 mei 2014, zeggen de twee ondernemers in hun gemeenschappelijke kantoor bovenin Theater Amsterdam. Abrahams: 'Ik denk niet dat er ooit een Nederlandstalig theaterproduct zoveel pers in het buitenland heeft gekregen.' Er was ook de negatieve recensie op de voorpagina van NRC Handelsblad, die volgens het duo het bezoekersaantal geen goed heeft gedaan. 'Ze hadden net zo goed een Scud-raket op het theater kunnen afvuren', grapt De Levita.

Niettemin zijn ze 'onwijs trots' dat de voorstelling er na een jaar nog staat - zeker gezien de zware inhoud - en dat er meer dan 200 duizend kaarten zijn verkocht. Omdat de belangstelling minder groot was dan verwacht, is het aantal voorstellingen teruggebracht tot vijf per week. Ter vergelijking: de musical Soldaat van Oranje, waaraan De Levita ook als producent meewerkte, is wekelijks zeven keer te zien.

Robin de Levita. Beeld ANP

'Maar dat is een heel ander stuk. Mensen hebben ook tijd nodig gehad om te ontdekken dat Anne een grootschalige productie is', analyseert DeLevita. Het is volgens hem ook moeilijk om buitenlanders naar het theater te trekken. 'Een expert zei ons dat het drie jaar kost om de toerist te bereiken.'

Toch is het volgens de twee nog mogelijk dat er op het toneelstuk wordt verdiend. De voorstelling is verlengd tot september en kan mogelijk nog langer mee - Anne doet het vooral goed bij gezinnen en scholieren. 'En de productie heeft de potentie om nog te gaan reizen', zegt Abrahams. Zijn zakelijk partner: 'De internationale belangstelling heeft veel deuren geopend. Voor het eerst in 55 jaar is er weer een toneelstuk dat is gebaseerd op het dagboek van Anne Frank. Dat spreek met name mensen in de VS aan, waar zij heel bekend is. Dankzij Anne gaan we nu The Hunger Games doen.'

Sjoukje Hoogma heeft de rol van Anne Frank overgenomen van Rosa da Silva. Beeld ANP

Weer 'première'

Woensdag is Anne voor het eerst opgevoerd met een nieuwe hoofdrolspeelster. Rosa da Silva, die een jaar lang de rol van het joodse onderduikmeisje vertolkte, stapt over naar de nieuwe musical De Tweeling. Sjoukje Hoogma is de nieuwe Anne Frank. Zij was de understudy van Da Silva. De voorstelling is ingekort en er is een nieuw technisch element toegevoegd: de acteurs worden tijdens bepaalde scènes gefilmd, de beelden zijn te zien op de videoschermen naast de decors.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.