Reportage

Nog geen favoriet voor Gouden Leeuw Venetië

Venetië maakt zich op voor de Gouden Leeuw. En de Amerikaanse kunstenares Laurie Anderson geeft les in haar video-essay Heart of a Dog.

Kunstenares Laurie Anderson.Beeld ap

'Als je iets ziet, zeg dan iets. Hopelijk, is het niets.' Deze strofe komt niet uit een poëziebundel, of van een wandtegel. Het is de flikkerende tekst van een waarschuwingsbord op een Amerikaanse station. Geplaatst door de overheid, post 9/11. Laurie Anderson (68) liep er toevallig tegenaan.

In haar dromerige filmessay over angstcultuur en de dood, haar hondje Lolabelle en de scheppende kracht van verhalen, koppelt de New Yorkse kunstenares zo'n ready made aan de ideeën van taalfilosoof Wittgenstein. Wij vormen taal, taal vormt ons.

Net als haar hondje Lolabelle, dat sinds een schijnaanval van een roofvogel alert is op onverwachte dreiging van boven, kijken New Yorkers na de aanvallen op de Twin Towers anders omhoog, signaleert Anderson. Heart of a Dog is opgenomen in de competitie voor de Gouden Leeuw in Venetië. Een nieuwe ervaring voor de experimentele kunstenares, die al sinds de jaren zestig deel uitmaakt van de Newyorkse kunstscene en begin jaren tachtig een hit scoorde met het liedje O, Superman.

Ze voorziet haar uit homevideo's en archiefbeelden opgebouwde droomachtige film van commentaar met haar zachte en begripvolle stem, als een geduldige docent.

Dat ze in korte tijd drie naasten verloor - haar moeder, haar echtgenoot en Lolabelle - maakt deel uit van Heart of a Dog, maar in een interview op het Lido benadrukt Anderson dat haar film niet is bedoeld als verwerkingstherapie. Wel een vorm van hulp voor stervenden: 'En dat zijn we uiteindelijk allemaal.'

Lou Reed, haar twee jaar geleden overleden partner, flitst even voorbij in de film, die afsluit met zijn muziek. Heart of the Dog zal later dit jaar in Amsterdam worden vertoond op het documentairefestival IDFA.

21 titels

Terwijl de 72ste editie van het filmfestival in Venetië er alweer bijna opzit, is er nog geen grote favoriet te bekennen. 21 titels telde de competitie, maar de spoeling was wat dun. Aleksander Sokoerovs museumfilm en Louvre-ode Francofonia staat het hoogst in de polls van Italiaanse journalisten. De Rus won echter niet al te lang geleden nog een Gouden Leeuw, in 2011.

The Danish Girl, Tom Hoopers arthousedrama over een van de eerste bekende transgenders, zal naar verwachting wel een acteerprijs oppikken.

Latijns-Amerika

Van alle wingebieden leverde Latijns-Amerika dit jaar de sterkste afvaardiging, met onder meer El Clan van Pablo Trapero. Een waargebeurd en knap opgebouwd drama over de onttakeling van een moordzuchtige familie in het Argentinië van de jaren tachtig. De film is al een hit in eigen land.

Een andere, alom met veel lof ontvangen titel is Anomalisa van de Amerikaan Charlie Kaufman. Het zou zomaar de eerste animatiefilm kunnen zijn die naar huis gaat met de Gouden Leeuw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden