Nog een sociale-mediagigant naar de beurs: Zynga profiteert van hypes

De online-spelletjesgigant Zynga, bekend van onder andere Farmville, bereidt een beursgang voor. Het bedrijf hoopt eind juni het tweede grote sociale-mediabedrijf dat in korte tijd naar de beurs gaat te worden. Vorige week was de beursgang van LinkedIn een groot succes. Facebook en Groupon zullen waarschijnlijk snel volgen.

Dit meldt persbureau AllThingsD. Zynga, opgericht in 2007, is de ontwikkelaar van sociale spelletjes die met vrienden gespeeld kunnen worden op Facebook, MySpace en andere sociale netwerken. 250 miljoen mensen spelen maandelijks de spelletjes van Zynga. CityVille, FarmVille, Zynga Poker, en FrontierVille zijn de meest geïnstalleerde Facebook-gameapplicaties.

Populair
Zynga profiteert niet alleen van de grote vraag van beleggers naar sociale-mediabedrijven, voor sommigen reden om van een nieuwe zeepbel te spreken, maar ook van het grote succes van social gaming. Social gaming is het spelen van games op sociale media waar het spelen met vrienden centraal staat of een game waarin sociale media wordt geïntegreerd. Het is uitgegroeid tot één van de populairste activiteiten binnen sociale media en heeft de gamewereld de afgelopen jaren op zijn kop gezet.

Zynga is een van de meest waardevolle gamesontwikkelaars wereldwijd en wordt gewaardeerd op 10 miljard dollar. Dat is ruim het twee keer zoveel dan de waarde van LinkedIn, die op 4,3 miljard dollar ligt. LinkedIn betrad Wall Steet afgelopen vrijdag met een introductieprijs van 45 dollar, maar meteen na de opening wisselde het aandeel al voor 92,99 dollar van eigenaar. Verwacht wordt dan ook dat Zynga met een fors hogere introductieprijs de beurs op gaat.

Wel winst
In tegenstelling tot LinkedIn maakt Zynga wel winst. De spelletjesmaker uit San Francisco verwacht over 2011 een omzet te draaien van 1,8 miljard dollar, waarvan de winst 630 miljoen dollar bedraagt. Zynga verdient op twee manieren zijn geld. De spelletjes zijn gratis, maar de spelers kunnen extra's kopen, zoals energie om langer door te spelen of koeien en tractoren voor hun virtuele boerderij. Ook sluit Zynga deals met bedrijven. Spelers kunnen bijvoorbeeld door enquetes in te vullen voor bedrijven punten verdienen waarmee ze virtuele goederen kunnen aanschaffen bij Zynga. Lady Gaga figureert deze dagen in Farmville, ter promotie van haar nieuwe plaat Born This Way. Op de boerderij Gagaville krijgen spelers de kans om enkele nummers te beluisteren.

Er worden wel vraagtekens gezet bij de duurzaamheid van het model van Zynga. Zynga is namelijk vooral gebaseerd op Facebook, en als dit grootste sociale netwerk ter wereld besluit iets te veranderen, zou Zynga zomaar zijn inkomsten kwijt kunnen zijn. Zynga werkt naar verluidt met investeerder Google aan het opbouwen van een model buiten Facebook, maar veel mensen geloven niet dat FarmVille bestaansrecht heeft zonder het sociale component van het vriendennetwerk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.