Nog drie weken en Google is weg uit China

De miljoenen gebruikers van Google in China zullen de zoekmachine missen. Maar ‘Peking’ en concurrent Baidu niet...

SHANGHAI Nog ruim drie weken te gaan, en het is afgelopen met Google in China. De vergunning van de Amerikaanse zoekmachine loopt af op 10 april, en een wonder lijkt nodig om het bedrijf te verzoenen met de censuur van de Chinese regering.

Chinese internetgebruikers zijn al begonnen met een treurzang. Als Google vertrekt uit de grootste internetmarkt ter wereld – bijna 400 miljoen gebruikers – zal de hemel niet instorten, schreef een columnist vrijdag in het Volksdagblad, de toonaangevende staatskrant van Peking. Er zullen niettemin alleen verliezers zijn: de gebruikers, de adverteerders, maar ook de Chinese staat.

Voor veel internetgebruikers is Google een manier van leven geworden, aldus de commentator, en het zal pijn doen geen toegang meer te hebben tot de doeltreffendste zoekmachine ter wereld. Hij vindt echter ook dat Google met haar vertrek een grote fout maakt. Want Google wist dat er censuur was toen in China het begon. En het bedrijf had ook moeten weten dat een confrontatie met Peking geen verbetering daarin zou brengen, omdat de regering erom bekendstaat dat ze zich op dit terrein niet laat tarten.

Maar ook Peking komt niet zonder kleerscheuren uit het conflict, aldus de commentator: Googles vertrek zal de westerse perceptie van China als schender van de vrije uitwisseling van informatie slechts versterken. Het zal ook leiden tot een verslechtering van de relatie tussen China en de VS, die op andere fronten – van Taiwan en Tibet tot handel en mensenrechten – al onder druk staat.

Eén partij zal geen traan laten om Googles vertrek: Baidu, China’s eigen hypercommerciële zoekmachine. Baidu, dat braaf de regering gehoorzaamt, domineert de Chinese zoekmarkt al jaren, met een marktaandeel dat in 2009 steeg tot 76 procent.

De firma is druk bezig de technologie verder te verfijnen, zodat adverteerders net als bij Google de internetters nog beter kunnen bestoken met aanbiedingen als ze bepaalde zoekwoorden intikken. Het zal de winst van Baidu, die in 2009 ruim 400 miljoen euro verdiende met online-advertenties, slechts vergroten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden