BoekenOmslag

Nog altijd een bron van inspiratie voor boekomslagen: de nostalgische sinaasappelreclame

De sinaasappelkistjesstijl houdt stand.

Californisch landschap op sinaasappelkist van Sunkist, circa 1940.

Naast het nederige suikerzakje en sigarenbandje is er de sinaasappelverpakking: alledaags drukwerk van vroeger, ooit ontworpen als reclamemateriaal, maar onder verzamelaars geliefd als staaltjes van grafische kunst op miniatuurformaat. Nostalgische citrusverpakkingen hebben één ding voor op vergelijkbare vormen van gebruiksgrafiek: ze worden ook buiten verzamelaarskringen serieus genomen.

Het Victoria and Albert Museum in Londen bezit een aanzienlijke collectie fruit wrappers en in 1976 was in het Van Gogh Museum in Amsterdam de expositie The Wonderful World of American Fruit-Crate Art te zien, een overzicht van de labels op vooroorlogse sinaasappelkisten, afkomstig uit de collectie van grafisch ontwerper Gielijn Escher.

In 1995 verscheen Orange Crate Art van componist Van Dyke Parks en zanger Brian Wilson; een muzikale verbeelding van Californië als het zonovergoten land van melk en honing, geïnspireerd door de geïdealiseerde landschappen in sinaasappelreclames van Sunkist en Pacific Pride, die Van Dyke Parks kende uit zijn kindertijd: ‘Orange crate art was a place to start/ Orange crate art was a world apart.’ Afgebeeld op Orange Crate Art is een vergezicht van de 20ste-eeuwse landschapsschilder Alfred R. Mitchell: een gedroomde Californische bergtop, in de warme gloed van de ondergaande zon.

Een vergelijkbaar melancholisch kleurenpalet zien we op twee recente romans: Sal, het fictiedebuut van de Britse docent Engels Mick Kitson, en Achterland, de tweede roman van de Amerikaanse, in Servië geboren Téa Obreht.

Beide omslagen zijn overgenomen van de Engelstalige edities. Sal voorzag illustrator Robert Frank Hunter van een impressie van het berglandschap waarin het verhaal is gesitueerd, in dromerig geel, roze en blauw.

Het omslag van Achterland is een uitsnede uit Sunset 1 van Tamara Ruiz, een beeldend kunstenaar die inspiratie put uit oude familiefoto’s en ansichtkaarten. Ontwerper Jaya Miceli versterkt het terug-naar-toengevoel met een bijpassend font. De titel staat in de Gin Regular, een letter die teruggrijpt op de belettering van vooroorlogse gin- en whiskyflessen.

Illustratie Robert Frank Hunter, ontwerp Irwan Droog.Beeld Cossee
Illustratie Tamara Ruiz, ontwerp Jaya Miceli.Beeld Signatuur

Mick Kitson: Sal

Illustratie Robert Frank Hunter, ontwerp Irwan Droog. Cossee; € 20,99.

Téa Obreht: Achterland

Illustratie Tamara Ruiz, ontwerp Jaya Miceli. Signatuur; € 24,99.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden