Nieuws

No Time to Die markeert nu ook het einde van de crisis in de bioscoopwereld

No time to Die, de laatste film waarin Daniel Craig James Bond speelt, was de eerste blockbuster die vanwege de pandemie ging schuiven, en het is nu de eerste film die met een geschatte opbrengst van 98 miljoen euro in het openingsweekend de bioscoopwereld het idee geeft dat het publiek de weg naar de zalen heeft teruggevonden.

Mark Moorman
Poster voor No Time to Die bij een bioscoop in New Delhi.  Beeld AFP
Poster voor No Time to Die bij een bioscoop in New Delhi.Beeld AFP

En aangezien de film pas eind oktober in China zal uitgaan (na de VS de grootste filmmarkt) en ook Rusland, Frankrijk en Australië nog aan de beurt zijn, komt er nog meer goed nieuws aan. Voorlopig lijkt No Time to Die onderweg om het beter te doen dan Skyfall, de grote Bond-hit uit 2012.

No Time to Die zou oorspronkelijk in het voorjaar van 2020 uit worden gebracht. De film, geregisseerd door Cary Joji Fukunaga en met een speelduur van bijna drie uur de langste Bond ooit, werd over het algemeen goed ontvangen door de filmkritiek. In de Volkskrant werd de film ‘dankzij een handvol uiterst gewaagde scenariokeuzen’ een van de ‘opmerkelijkste edities’ van de populaire filmreeks genoemd.

Deadline, de website van de Amerikaanse filmindustrie, meldt dat de verwachte opbrengst in Nederland, alleen in het weekend, rond de 3 miljoen euro zal zijn. De film die daar weleens de nadelige gevolgen van zou kunnen ondervinden is het sciencefiction-spektakel Dune van Denis Villeneuve, dat de afgelopen twee weken veel mensen naar de Nederlandse zalen trok.

De Amerikaanse filmproducent Barbara Broccoli liet weten dat het antwoord op de vraag wie de nieuwe Bond zal gaan spelen pas in 2022 beantwoord zal worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden