Filmrecensie Nina Wu

Nina Wu is een aantrekkelijke mix van genres, die de kijker vaak op het verkeerde been zet ★★★★☆

De als eerste #MeToodrama onthaalde film gaat pijnlijke kwesties niet uit de weg.

Ke-Xi Wu als Nina Wu.

Acht jaar woont Nina Wu (Ke-Xi Wu) in Taipei en al die tijd is het haar niet gelukt om door te breken als actrice. Ze speelde in een paar commercials en korte films, maar verdient haar brood als webcammer. Een grote kans dient zich aan wanneer ze auditie mag doen voor een speelfilm. Die bevat een aantal gewaagde seksscènes waar ze behoorlijk tegen opziet, maar volgens haar manager moet Nina haar schaamte maar overwinnen. Ze wil toch werk? Nou dan.

Een groot deel van Nina Wu, de vijfde speelfilm van de in Taiwan gevestigde, in Myanmar geboren filmmaker Midi Z (The Road to Mandalay), bestaat uit een kijkje achter de schermen van een filmproductie. Het is een vreugdeloze business, dat filmmaken, zoals Midi Z het afschildert. Nina moet werken met een sombere, agressieve regisseur en apathische tegenspelers. Ze slaat zich er dapper doorheen en boekt eindelijk het succes waar ze op hoopte. Maar genieten van haar leven als gevierd actrice is lastig, Nina krijgt steeds meer last van akelige nachtmerries en wanen. Heeft ze geestelijke problemen of is er meer aan de hand?

Nina Wu is een aantrekkelijke mix van genres, van horror tot melodrama, waarbij de kijker vaak op het verkeerde been wordt gezet. Tussen film, waan en werkelijkheid is het best fijn bivakkeren, vooral omdat Ke-Xi Wu zo’n mooie, dubbelzinnige rol neerzet. De actrice, die al vaker met Midi Z samenwerkte, schreef zelf het scenario voor de film, gebaseerd op eigen ervaringen én het schandaal rond filmproducent Harvey Weinstein, die tal van actrices zou hebben misbruikt.

De vragen die dat scenario opwerpt, vooral over de geestelijke ravage die misbruik kan aanrichten, zijn interessant. Wu biedt ook een keiharde analyse van het acteervak: toewijding en opoffering kunnen gemakkelijk afglijden naar vernedering en zelfhaat. Als eerste #MeToodrama, zoals de film wel is onthaald, gaat Nina Wu pijnlijke kwesties niet uit de weg.

Het is niet gemakkelijk mee te gaan in Nina’s persoonlijke hellegang, daarvoor haalt het verhaal te veel overhoop. Nina Wu is bovenal een stijlvolle, eigenzinnige psychologische thriller, die voert door hotelgangen en kleedkamers, van het Taiwanese platteland naar de wereld van de rijken en terug, langs alle kronkels in het hoofd van Nina, een actrice die bij het vergaren van roem zichzelf verliest.

Nina Wu

★★★★☆

Regie Midi Z

Met Ke-Xi Wu, Vivian Sung, Kimi Hsia

103 min., in 13 zalen.

Nina Wu is een van de eerste geslaagde #MeToofilms, menen critici. Zelf ziet regisseur Midi Z zijn vijfde film vooral als een spannende thriller over traumaverwerking. Quentin Tarantino is er alvast lyrisch over.