Nils Frahm creëert weergaloos elektronisch hoorspel zonder woorden

Met twee 'werkkamers' vol synthesizers, piano's en orgels gaat Nils Frahm op tournee. Heerlijk om hem te zien fröbelen met mooie luisterstukken.

Nils Frahm. Beeld Ben Houdijk

De laatste jaren maakte Nils Frahm vooral verstilde pianomuziek: 'Neo-klassiek'. Eigentijdse, hipsterfähige Satie, solo uitgevoerd.

Om te weten dat de 35-jarige Duitser vanavond in het Nijmeegse Doornroosje iets heel anders zal doen, hoef je zijn nieuwe album All Melody niet eens te kennen. Een blik op het podium volstaat.

Nils Frahm
29/1, Doornroosje, Nijmegen.
Herhaling: 30/1, 31/1 en 1/2 Paradiso, Amsterdam (uitverkocht).

Er staat een vleugel, maar erachter zijn twee 'werkkamers' vol elektrische piano's en orgels, synthesizers en elektronische apparaten verrezen. De linker oogt als een 19e eeuwse apotheek (instrumenten met houten bekisting), de rechter als de werkplaats van 'Doc' Brown, de uitvinder uit Back To The Future.

Met dit instrumentarium nam Frahm All Melody op, in zijn studio aan de Spree in Berlijn. Nu sleept hij de hele mikmak mee op tournee, die deze week in Nederland is: eenmaal 'Roosje', driemaal Paradiso.

Heerlijk om hem live te zien fröbelen, de vriendelijke man met platte Gilbert O'Sullivan-pet. Hij draait aan wat knoppen, speelt soepel op de Rhodes-piano, rent naar de andere werkkamer om precies op tijd op een knopje van een oude synthesizer te drukken en wandelt weer terug.

Zo ontvouwen zich de mooiste, rustig pulserende en pruttelende luisterstukken. Vooral de opening, met Sunson en My Friend The Forest, was betoverend prachtig. In het uur erna zakte het amper in.

Pas in de finale ging het hier en daar een beetje wringen, juist omdat Frahm toen ook oudere pianostukken speelde. Mooi, op zich, maar ze pasten niet altijd bij de elektronische reis die we tot dan toe hadden gemaakt. Die sfeer had hij mogen vasthouden.

Een vredig stuk als Some, dat ging nog, maar de notenlawine The Bank verbrak de betovering een beetje. Een klein foutje, hooguit, van de man die daarvoor een weergaloos elektronisch hoorspel zonder woorden voor ons in elkaar had gesleuteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.