Nieuwe uitgever gelooft in papieren Opzij, maar er moet 'een andere wind' gaan waaien

Wat gaat het maandblad doen, meer of minder feminisme?

Het feministische maandblad Opzij krijgt een nieuwe uitgever. Hoofdredacteur Irene de Bel legt binnenkort haar functie neer, een deel van de redactieleden zal worden vervangen, zo werd vandaag bekendgemaakt.

Cover Opzij

Hans van Brussel, voormalig uitgever van onder meer HP/De Tijd, neemt Opzij per 1 mei over van Veen Media. Het blad maakt structureel verlies, mede daarom maakte Veen Media eerder bekend van de titel af te willen. De betaalde oplage van Opzij is de afgelopen jaren in hoog tempo gedaald: van 87 duizend exemplaren in 2003 naar 14 duizend in 2016.

Naast Van Brussel waren er meer overnamekandidaten. De stichting Opzij, eigenaar van de merknaam, koos volgens voorzitter Roos Vermeij voor Van Brussel omdat hij gelooft in de toekomst van een papieren feministisch blad en de activiteiten rond het tijdschrift, zoals de Opzij Top100 en de Opzij Literatuurprijs. Daar komt bij dat hij bereid is te vernieuwen en op zoek wil gaan naar een nieuwe generaties lezers.

Van Brussel: 'Ik ben al veel vaker in bladen gestapt die er redelijk wanhopig voorstonden. Wat dat betreft doet Opzij me denken aan Haagse Post, dat ik in 1985 heb overgenomen. Het heet nu anders; HP/De Tijd, maar bestaat nog steeds. Ik geloof in het imago en de merkwaarde van Opzij, maar er moet een andere wind gaan waaien. Daar ga ik voor zorgen.'

De nieuwe uitgever wil besparen op de kosten door de vaste lasten te verlagen: 'Daar zit rek in, in tegenstelling tot het redactiebudget. Ik heb een ander exploitatiemodel in gedachten, met minder overheadkosten. Binnen een half jaar wil ik de oplage stabiliseren. Als dat niet lukt, zullen we ergens anders geld moeten vinden. Anders komt er ook in mijn model een moment dat je niet verder kunt.'

Irene de Bel Beeld anp

Opzij werd 35 jaar geleden opgericht, in de bloeitijd van de feministische beweging. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw heeft het blad zich geleidelijk ontwikkeld tot een algemener vrouwentijdschrift. Het lezersbestand is vergrijsd en het tijdschrijft lijdt onder toenemende concurrentie in de kiosk en op internet.

Hoofdredacteur De Bel is blij dat het is gelukt een nieuwe uitgever te vinden, maar ze betwijfelt of er toekomst is voor een papieren Opzij: 'Eerlijk gezegd denk ik dat papier niet heel lang houdbaar is. Mensen lezen gewoon steeds minder tijdschriften. Onze journalistieke verhalen zijn heel relevant, maar je zal die op een andere manier moeten verkopen, online en via kanalen als Blendle. Dan kun je minder vaak op papier verschijnen, bijvoorbeeld een keer per kwartaal.'

Volgens De Bel moet de uitgever goed nadenken over wat hij wil: meer of minder feminisme in het blad. 'Opzij heeft een gespreid lezerspubliek, je kunt niet iedereen tevreden stellen. Ik dacht in mijn begintijd dat we minder feministisch moesten worden, nu zou ik juist kiezen voor een radicalere koers. Alleen zo kun je jongere generatie bereiken, op een moderne manier.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.