Nieuwe topman PCM is man met een groot sociaal hart

Ton aan de Stegge volgt Theo Bouwman op als de nieuwe bestuursvoorzitter van PCM Uitgevers. Voor het eerst staat een 'turn around manager' in plaats van een uitgever aan het roer van het concern....

Hij is dol op auto's van de snelle soort. Rijdt een Aston MartinVanquish S. 's Avonds trekt hij zich bij voorkeur terug op zijn vorig jaaraangeschafte landgoed in Maartensdijk, waar hij met zijn gezin de17de-eeuwse villa 'Rustenhoven' bewoond.

Ton aan de Stegge (1955), de nieuwe topman van PCM Uitgevers, is eenselfmade businessman met een geschat eigen vermogen van 58 miljoen euro.Dit geld verdiende hij als kleinaandeelhouder van Telfort, waar hijbestuursvoorzitter was tot de verkoop aan KPN vorig jaar, voor bijna éénmiljard euro.

Aan de Stegge heeft zijn afkomst nooit verloochend. Zijn vader was koken zijn moeder dreef een sigarenwinkeltje in Hilversum. Hij leerde er naareigen zeggen hoe je vriendelijk moet zijn voor je klanten, opdat zeterugkomen. En hoe je als zakenman dient te opereren: 's avonds de kasopmaken, zodat je meteen ziet wat je hebt verdiend. Ton, enig kind, nam dezaak niet over, maar koos voor open water.

Aan de Stegge, klinkt in zijn omgeving, 'houdt van de mooie dingen deslevens, maar is geen bluffer'. Hij wordt omschreven als 'integer engedegen'.

Ginus Thiemessen, baas van de Belcompany, de grootste keten vantelecomwinkels, deed jarenlang zaken met hem: 'Ton is een heel slimmezakenman. Hij is commercieel, weet wat hij doet, staat voor zijn woord.'

In november 2005, nog maar nauwelijks los van Telfort, werd hij dooreen Britse headhunter benaderd voor PCM. De uitgever van kranten (ondermeer de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw) en boeken (o.m. J.M.Meulenhoff, Het Spectrum, Bohn Stafleu van Loghum) moet in de ogen van deBritse meerderheidsaandeelhouder Apax worden klaargestoomd voor de beurs.De Telfort-directeur is een oude bekende uit de Londense City, dethuishaven van Apax.

Zodoende staat voor het eerst in de geschiedenis bij PCM (voorheenPerscombinatie) geen uitgever, maar een turn around manager aan het roer.Voor de dagbladendivisie in het concern werd onlangs Philip AlberdingkThijm van Het Financieele Dagblad aangetrokken. Aan de Stegge zal zichvooral richten op acquisities die de omzet vergroten om de beursgangmogelijk te maken.

Volgens velen bij PCM is de entree van Aan de Stegge een veeg teken;alles lijkt te draaien om geld, om marges en rendement. De benoeming isvoorgekookt door Apax. Commissaris Stephen Grabiner parachuteerde hem inhet concern. Tot grote onvrede van de Stichting Democratie en Media, met41,9 procent de tweede aandeelhouder van het concern. Ondanks dezeprocedurele dwaling ging de stichting akkoord; een conflict tussen deaandeelhouders moest worden vermeden.

Aan de Stegge is geen kille saneerder, zoals gevreesd in het bedrijf,zeggen directbetrokkenen. Hij is een man met een groot sociaal hart. En - bewezen bij Telfort - in staat tot het transformeren van een bedrijf.Zelf reageerde hij vanaf de skipiste vroegtijdig op zijn voorgenomenbenoeming. Tegen Quote zei hij: 'Ik heb altijd met veel plezier een jobgehad, nu vraagt de financiële situatie niet meer om dat noodzakelijk tedoen, dus er zijn voor mij twee opties: ik kan wat commissariaten nemen enwat investeringen doen, of toch nog een keer voor een grote job gaan.'

Aan de Stegge nam vorig jaar afscheid van Telfort, gelijk met deverkoop van het bedrijf aan KPN. In 1999 kreeg hij het roer in handen. In2002 volgde een beursgang en de naamswijziging in O2.

In 2003 besloot moederbedrijf tot verkoop van het Nederlandse O2 aanGreenfield Capital Partners, een kleine Nederlandseinvesteringsmaatschappij. Het verzelfstandigde bedrijf ging per15 augustus van dat jaar weer verder onder de bekende naam Telfort. Aande Stegge bedong een belang in het bedrijf. Het nieuwe Telfort ontwikkeldezich als prijsvechter en had enkel oog voor de belangen van de Nederlandseklant. In de afgelopen twee jaar maakte Telfort een flinke groei door.

De sindsdien zeer vermogende Aan de Stegge richtte zich een tijdlangop zijn privé-leven. Zijn vrouw, zijn vier zonen en het landgoedRustenhoven. Maar, zei hij in een afscheidsinterview in Het FinancieeleDagblad, hij voelde zich te jong om te gaan rentenieren. Hij zocht eennieuwe uitdaging. 'Het type bedrijf maakt me niet zo veel uit. Maar wat zemaken moet ertoe doen. (...) Het mag niet gemakkelijk zijn. Om op de winkelte passen, moet je mij niet hebben.'

Volgens Thiemessen van Belcompany is Aan de Stegge geen operationeelmanager. 'Dat stadium is hij ontgroeid. Hij is op en top bestuurder.' Zijnkrachten heeft hij geëtaleerd toen Telfort niet langer vanuit Londen werdgestuurd, maar door Aan de Stegge zelf. Hij toonde aan hoezeer hij in staatis een bedrijf op de rails te krijgen. Dat is bij PCM, dat ernstig telijden heeft onder dalende oplagen en advertentie-inkomsten, evenzeernoodzakelijk, zeker als het bedrijf als grote multimediale uitgever naarde beurs wil.

Aan de Stegge is meer dan een manager die groot geld heeft verdiend.Hij wordt gedreven door ambities die verder strekken. Toen hij bij Telfortvertrok, verbond hij zich voor drie jaar aan de DonateursverenigingNederland (DV). De vereniging ontvangt ieder jaar zijn gift vanhonderdduizend euro. DV werkt aan 'bewustwording en transparantie' in dewereld van goede doelen.

Met zijn persoonlijk rendement uit de verkoop van Telfort, belandde hijin een klap op nummer 401 van de Quote 500. Maar de drang naar zingevingstamt al van voor die tijd. Zo is hij onder meer verbonden aan TheHunger-project.

Reeds als leidsman van Telfort reisde hij naar Guatamala om er met eengroep directeuren eigenhandig een woning te metselen voor arme dorpelingen.Het project werd gerund door Habitat for Humanit. De telecom-directeurwerkte onder leiding van een jongetje van 11.

'Een bijzondere ervaring', zo blikte hij daarop terug. 'Je bent gewendde orders uit te delen. Nu zijn de rollen omgedraaid. Daar in Guatemala benje niks en kun je niks.'

Zingeving, zo meent Aan de Stegge, is geen zaak voor thuis en in devrije tijd, maar ook voor op kantoor. Bedrijven dienen verantwoord om tegaan met mens en milieu. Na zijn avontuur in Guatemala stuurde hij eendeel van zijn personeel naar Ghana. Zelf ging hij nog op een soortgelijkemissie naar Zuid-Afrika.

Esther Jacobs van de Donateurs Vereniging noemt Aan de Stegge 'zeerbetrokken'. 'Veel rijken geven geld aan goede doelen en dat is het dan.Niet hij. Ton wil ook zijn kennis en ervaring inbrengen.'

Het wantrouwen dat in geledingen van PCM is doorgedrongen sinds dewereld van het grote geld is betreden, is met de benoeming van Aan deStegge opnieuw aangewakkerd. Wat moet een krantenuitgever met eenmultimiljonair die geen aantoonbare affiniteit heeft met de media?

De scepsis deert de nieuwe topman niet, getuige zijn commentaar voorzijn benoeming in het zakentijdschrift Quote. Of hij als multimiljonair'niet bang is' dat zijn komst bijvoorbeeld bij de redactie van deVolkskrant weerstand zal oproepen, wilde de verslaggever weten. Aan deStegge: 'Ik heb nooit ook maar iets voor geld gedaan en ik denk dat ik ookin bredere sfeer op een nette en goede manier met mijn geld omga, dus erzal weinig aanleiding zijn daar wat negatiefs over te zeggen. Er kanhooguit wat jaloezie zijn, maar dat is altijd een slechte raadgever. Aande andere kant is het misschien juist wel te prijzen dat iemand die hetniet hoeft, toch vol voor een dergelijke uitdaging wil gaan.'

PCM haalt met Aan de Stegge als opvolger van Theo Bouwman, een grotevis binnen, benadrukt Ginus Thiemessen van Belcompany. Hij is misschiengeen uitgesproken mediaman, maar wel een uitstekende manager. Thiemessen:'Ton is een rustige, stabiele, bijna voorname man. Een plezierig mens.'

Aan de Stegge had zijn nieuwe bedrijf voor het uitkiezen. Als relatiefjonge en succesvolle manager waren er meerdere gegadigden die hem wildenhebben, zegt Ester Jacobs van DV. 'Er zijn meer bedrijven die een wonderwensen. Maar hij is daar kieskeurig in. Hij zoekt een omgeving waarin hijgelooft. Mensen zijn daarin belangrijk.'

In een interview met Forum, het blad van werkgeversorganisatie VNO-NCW,karakteriseerde Aan de Stegge zichzelf als volgt: 'Ik ben aan de ene kantzeer sociaal en betrokken, terwijl ik aan de andere kant heel hardebeslissingen kan nemen. Als je denkt dat ik een watje ben, kun je voorverrassingen komen te staan. Maar voor 90 procent ben ik een heelvriendelijk mens.'

Frank van Zijl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden