'Nieuwe' stijl met loodzware bas, backspin en vocoder

Een chic publiek in dure merkkleding dat geen bier drinkt maar champagne. Dat aspect, dat ook het meest in het oog springende visuele aspect van de Londense speedgarage-scene is, dat schitterde door afwezigheid in de Amsterdamse Melkweg....

GERT VAN VEEN

MUZIEK Dreem Teem. 12 december. Melkweg, Amsterdam.

Het Nederlandse debuut van de Engelse dj's van The Dreem Teem was zo'n sprekend voorbeeld van een typisch Engels fenomeen dat in de continentale vertaling meteen heel anders uitpakt. En zeker in een Amsterdamse club, waar rafelige vrijetijdskleding de standaard is.

Maar speedgarage heeft al die uiterlijke bijzaken ook niet nodig. Losgemaakt van zijn natuurlijke omgeving (trendy clubs in Londen) bleek het in de Melkweg even effectief te zijn.

In dezelfde week dat de belangrijkste vertegenwoordigers van de Engelse drum 'n bass-scene, Roni Size & Reprazant, er speelden, had de club de primeur van de eerste Nederlandse avond met de bekendste namen van de jonge speedgarage-lichting.

The Dreem Teem - dj Spoony, Timmi Magic en Mikee B. - presenteerde zich ook echt als een team. In korte sets, steeds aangekondigd door een Master of Ceremonies, wisselde het trio elkaar af, en trakteerde de volle zaal op de nieuwste platen uit de Londense underground. Vergeleken bij de moeizame manier waarop de eerste drum 'n bass-dj's nog geen drie jaar geleden het publiek in dezelfde Melkweg aan het dansen kregen, ging het The Dreem Teem makkelijk af. De dansvloer was vol en bleef vol tot in de late uurtjes.

Speedgarage is ook geen moeilijke muziek. Het is maar de vraag of de meeste bezoekers zich er wel van bewust waren dat ze dansten op een 'nieuwe' stijl. De rechte vierkwartsmaat en het medium tempo (rond de 130 bpm, beats per minuut) vormen al jaren de puls van de meeste clubavonden. Het enige echt nieuwe aan speedgarage is de zware, extreem lage bas. Lome, van reggae geleende baslijnen, geven speedgarage die specifieke eigen kleur. Dat de muziek meteen zo bekend klinkt, komt omdat ze is geëvolueerd uit een eerdere dansstijl: garage.

Garage, de traditionele Amerikaanse vocale house, is altijd populair geweest in Engeland, ook in de tijd dat andere stijlen meer aandacht kregen, en een groter publiek trokken. Vanuit de Sunday night-scene, met zijn clubavonden op de zondagavond, ontwikkelde zich een eigen Engelse variant, die iets steviger was dan het Amerikaanse voorbeeld. En iets sneller.

Om het vervolgens speedgarage te noemen is wat overdreven, want de verschillen in tempo zijn gering. Daarom spreken puristen ook liever van UK garage: het waren Londense dj's, producers, clubs en piratenstations die de stijl groot maakten.

Grootste hit die UK garage totnutoe op zijn naam zette, is RIP Groove van Double 99 - vrijdag een van de hoogtepunten in de vroege avond. Het is een nummer met een energieke drive, waarin alle stijlkenmerken van speedgarage effectief samenkomen: de backspin (het razendsnel terugdraaien van een plaat op de draaitafel), de vreemd vervormde vocoder-stemmen, en vooral die diep duwende baslijn.

De speedgarage-sound spreekt niet alleen een jong, nieuw publiek aan, maar ook een deel van de eerste house-generatie, die in de loop van de tijd afhaakte omdat de recente dansmuziek te zwaar op de hand (Portishead), te rockerig (Prodigy), te moeilijk (Squarepusher) of te plat (commercïele clubhouse) werd.

Speedgarage brengt een feestelijke sfeer met zich mee, die herinnert aan de eerste house-party's. Het heeft weinig pretentie, is even luchtig en bubbelend als de party-champage, maar juist daarom een prettige soundtrack voor een clubnacht.

Dat The Dreem Teem de Melkweg zo moeiteloos voor zich wist te winnen is, lijkt een eerste bewijs dat speedgarage het in 1998 goed zal gaan doen in de Nederlandse clubs.

Gert van Veen

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden