Nieuwe rol Brando twee jaar na zijn dood

Plotseling was het besef er. Dit is niet zomaar een remake of een aanpassing, maar onvervalste iconologie...

De acteurs, de beelden, en vooral ook de muziek – er is geen film die op zo veel fronten zijn plek in het collectieve geheugen heeft opgeëist als The Godfather (1972). Noem de titel van het mafia-epos van Francis Ford Coppola, en scènes en geluiden komen tot leven. De gehoekte kop van Marlon Brando, achteloos pratend over een ‘offer he can’t refuse.’ Het bebloede lichaam van Sonny, met kogels doorzeefd in de deuropening van zijn auto. De paardenkop. En natuurlijk de muziek van Nino Rota, die de romantiek van Sicilië en het fatalisme van de New Yorkse onderwereld gloedvol laat samenvloeien.

In The Godfather – The Game, het computerspel dat vanaf vandaag in de winkels ligt, passeren de bekende scènes uit de film de revue. Terloops, te midden van nieuwe handelingen en onbekende verhaallijnen waarin de bespeler van het videospel zelf de hoofdrol speelt. Als kersvers lid van de familie Corleone zoekt hij in dit non-lineaire avontuur zijn eigen weg naar de top.

Respect. Daar draait het om in dit spel, waarvoor The Godfather-acteurs als James Caan, Robert Duvall, en Abe Vigoda opnieuw naar de studio kwamen om hun personages hun stem te verlenen. Wie het echt wil maken in de wereld van de Corleones, dient gezag op te bouwen. Dat kan door lokale winkels en bedrijven af te persen, politieagenten te chanteren dan wel om te kopen, en de macht daarna voortdurend uit te bouwen – op een geven moment zijn oorlogen met de Stracci’s uit New Jersey en de Cuneo’s uit Hell’s Kitchen onvermijdelijk om het hoogste doel te bereiken: de nieuwe Don van New York worden.

De grote kwaliteit van deze spelvariant op The Godfather is de zorgvuldigheid van de makers. Zij beseften al te goed dat met een klassieker niet gerommeld moet worden, en hebben een flink deel van de investering – geschat op 40 miljoen dollar – gestopt in de sfeer. Op basis van originele bouwtekeningen van architecten uit de eerste helft van de vorige eeuw is een levensecht New York opgetrokken, met auto’s uit de jaren dertig en veertig, volgestouwde fruitkarren, metalen vuilnisbakken en houten telefoonpalen.

Voor de extra muziek, nodig om de actiescènes op te stuwen, werden Ashley Irwin en Oscarwinnaar Bill Conti ingehuurd om Nino Rota’s score in stijl op te rekken.

Het opzienbarendst is de terugkeer van Marlon Brando, twee jaar na zijn dood. Brando had zijn medewerking aan het spel toegezegd – hij was al begonnen met het inspreken van teksten –, maar na zijn verscheiden moesten de makers het doen met een voicedouble en zijn uit pixels opgetrokken evenbeeld, dat is uitgerust met exact hetzelfde bewegingsidioom als Brando zelf. En jazeker: het werkt. Als Don Corleone plotseling in het straatbeeld opduikt, gaat het hart vanzelf sneller kloppen, zelfs in het besef dat het hier de pater familias van je bloedeigen digitale familie betreft.

Na het uitkomen van het spel in de Verenigde Staten liet regisseur Coppola weten dat hij niets met dit ‘aftreksel’ van zijn film te maken wil hebben. ‘Het is te veel verworden tot een kwestie van moorden of vermoord worden’, lichtte hij in een persverklaring toe.

The Godfather – The Game, voor gamers van 18 jaar en ouder, ontvouwt inderdaad een amoreel universum, waarin bruut geweld de toon bepaalt. Aan de andere kant is het moeilijk vol te houden dat de film over de familiewaarden gaat – een argument dat Coppola aandraagt wanneer hem wordt gevraagd waarom dit mafia-epos een tijdloos document is geworden.

Een avondje of middag rondstruinen in de gewetenloze kringen van de Corleones is een vermakelijke en bevrijdende ervaring. Sonny, Michael en ‘Tessio’ zijn niet langer onbereikbare iconen. Ze zijn vanaf vandaag kameraden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden