Nieuwe redactievloer moet NPO Radio 1 echt één maken

NPO Radio 1, de nieuwszender van de publieke omroep, moet nog meer als één geheel gaan klinken. Een nieuwe, gezamenlijke redactievloer moet dat bewerkstelligen. Dat zegt zendermanager Laurens Borst, gevraagd naar zijn ervaringen precies een jaar nadat hij Radio 1 volledig renoveerde. Want hoewel de nieuwe programmering geen luisteraars wegjoeg en de zender naar eigen zeggen 'meer journalistieke urgentie uitstraalt', is de klus nog niet geklaard.

Laurens Borst, zendermanager Radio 1. Verantwoordelijk voor de programmering van de nieuwszender van de NPO. Beeld NPO
Laurens Borst, zendermanager Radio 1. Verantwoordelijk voor de programmering van de nieuwszender van de NPO.Beeld NPO

'Het is nu nog zo dat programmamakers van de verschillende omroepen naar de Radio 1-studio fietsen, hun programma doen en daarna weer teruggaan naar hun eigen redactie'. Straks moet een nieuwe redactievloer omroepmedewerkers de mogelijkheid bieden om ook bij de studio aan de slag te gaan. Het staat bij Borst hoog op de agenda. 'Een plek waar alle redacteuren en presentatoren elkaar ontmoeten, inspireren en met elkaar kunnen overleggen.' Toch zal het niet snel gaan, vreest hij. 'Dat wordt niet eerder dan begin 2017.'

Borst is tevreden over het afgelopen jaar. In januari 2014 werden zo'n 15 nieuwe programma's gelanceerd, vooral als gevolg van omroepfusies, maar ook de bezuinigingen vanuit Den Haag speelden een rol. 'De zender was versnipperd geraakt. We moesten urgenter worden.' Sinds januari verzorgt de NOS streaming news, wat wil zeggen dat de omroep ieder uur met minstens twee nieuwsitems inbreekt, los van de dagelijkse NOS Radio Journaal-blokken 's morgens en 's avonds. 'Dat was een unicum. Dat de NOS mocht inbreken in afzonderlijke programma's van de omroepen.'

Wennen
Programmamakers moesten wennen aan de nieuwe werkwijze - dat duurde wel een half jaar. 'In het begin vond de NOS het lastig om aan die twee items te voldoen; de nieuwslat mocht niet te laag liggen. Ook de omroepen werden geacht om direct het nieuws te duiden in hun programma's. Dat gaat nu heel goed.'

Het is nu aan Borst om vooral vanuit de luisteraar te denken. Werkt dit? Luistert het prettig? Journalistiek bleven de programma's onafhankelijk. 'Ik heb ooit eens een plan ingebracht voor één journalistiek hoofdredacteur, maar daar waag ik me niet nog eens aan. Daarvoor is het nog steeds te vroeg.' Die nieuwe redactievloer zal straks een hoop voorwerk doen, voorspelt Borst.

null Beeld NPO
Beeld NPO

Fusieomroepen
Hij noemt vooral de nieuw gelanceerde programma's van de fusieomroepen geslaagd. 'De Ochtend van KRO-NCRV, De Nieuws BV van BNNVARA en Radio EenVandaag van Avrotros. Drie totaal nieuwe programma's die het heel goed doen. En Dit is de Dag van de EO, met nieuwe talenten als Renze Klamer en Margje Fikse.' Er zijn geen programma's mislukt, vindt Borst. Wel is er gemor over uitzendtijdstippen. Redacties van Kamerbreed en Argos willen terug naar de zaterdagochtend, op de plek waar nu het nieuwe programma van Frits Spits, de Taalstaat, wordt uitgezonden. 'Die redacties denken daar meer publiek te trekken dan op zaterdagmiddag, maar ik denk daar echt anders over. Kamerbreed en Argos zijn juist nodig om de zaterdagmiddag een nieuwe injectie te geven. Ik verander de volgorde niet, maar we blijven met elkaar in gesprek.'

Muziek
Over het toegenomen aantal plaatjes op de nieuwszender is Borst kort van stof. 'We horen er zelden nog iets over. We hebben veel onderzoek gedaan naar wat de luisteraar van de muziek op Radio 1 vindt. 90% van de luisteraars is daarover te spreken, 10% wil geen muziek. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Daarmee is deze discussie wel gesloten'. Sinds de veranderingen is het aandeel muziek op de nieuwszender iets toegenomen en bovendien geformatteerd. 'We draaien twee nummers per uur, en dus niet alleen als er nog wat tijd over is.'

Bereik
De luister- en bereikcijfers bleven ondanks de hele operatie gelijk: 7,2 procent marktaandeel over heel 2014 en een bereik van 2,5 miljoen mensen per week. 'Gezien alle veranderingen op de zender is het al goed dat niemand is weggelopen', vindt Borst. 'Het doel was betere journalistiek, niet meer luisteraars. Maar ik denk dat als we aan deze formule verder schaven en meer samenwerking zoeken het marktaandeel nog zeker wel kan stijgen.'

Jeroen Stomphorst en Jurgen van den Berg tijdens de presentatie van de Radio 1 Sportzomer in 2012. Door velen gezien als het voorbeeld van een geslaagde samenwerking van omroepen op Radio 1. Beeld NPO Radio 1
Jeroen Stomphorst en Jurgen van den Berg tijdens de presentatie van de Radio 1 Sportzomer in 2012. Door velen gezien als het voorbeeld van een geslaagde samenwerking van omroepen op Radio 1.Beeld NPO Radio 1
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden